Osmanlı Devleti’nin genelinde olduğu gibi Malatya’da da geleneksel eğitim kurumları olan sıbyân okulları ve medreseler uzun yıllar faaliyetlerini sürdürmüştür. Tanzimat ile birlikte bu eğitim kurumlarının yanında modern eğitim kurumları da sancakta açılmıştır. Bunlardan birisi de 1870’de açılan Malatya Erkek Rüşdiyesi’dir. Hayırsever Malatyalıların girişimiyle çarşıda önce 16 dükkân yapılmış, onların geliriyle de okul inşa edilmiştir. Okula kısa sürede öğretmen ataması da yapılarak eğitime başlanmıştır. Okuldaki öğrenciler için kitap, küre ve haritalar ise İstanbul’daki Maârif Nezâreti Kütüphanesi’nden tedarik edilmiştir. Okuldaki görevlilere aylık maaş ödenmiştir. Okul binasının da bulunduğu çarşıda meydana gelen yangına kadar öğretmen maaşları ve okul için gerekli olan ödenek temininde pek sıkıntı yaşanmamıştır. Fakat bu olaydan okulun kapanmasına değin öğretmenlerin maaş sorunu çözülememiştir. Okul binası, 1889 yılındaki büyük çarşı yangınından sonra kullanılamayacak hale gelmiş ve Gazi Sinan Paşa Camisi yakınındaki ibtidâi binasına taşınmıştır. Eski binası ile diğer dükkânların olduğu yere 32 adet yeni dükkân yapılmıştır. Okuldan mezun olan kişiler, büyük oranda sancakta memur olarak istihdam edilmiştir. Böylece sancaktaki eğitim öğretimin dönüşümü ile birlikte kamuya yerelden tayin oranında artış kaydedilmiştir. 29 yıllık hizmet süresinden sonra 1899 yılında Osmanlı Devleti genelinde uygulanan rüşdiyelerin idâdî okulları bünyesine alınması girişiminin bir neticesi olarak Malatya Erkek Rüşdiyesi, öğretmenleri ile birlikte Malatya Mülkî İdâdîsi’ne dönüştürülerek kapatılmıştır.
Olabilecek en yakın tarihteki sayıya yetişmesi için yardımcı olursanız müteşekkir kalacağım. Saygılarımla. İyi çalışmalar.
As in the Ottoman Empire, as well as in Malatya, the traditional education institutions, the schools and madrasahs, continued their activities for many years. In addition to these educational institutions, modern educational institutions were opened in the sanjak with Tanzimat. One of them is the Malatya Boys' Rush, which opened in 1870. At the initiative of the Philanthropist Malatya, 16 shops were built in the bazaar and a school was built with their income. Education was started by assigning teachers to school in a short time. Books, spheres and maps for the students in the school were provided from the Ministry of Education Library in Istanbul. Monthly salaries were paid to the school staff. Until the fire that occurred in the bazaar where the school building is located, there was not much difficulty in obtaining teacher salaries and the necessary funds for the school. However, the teachers' salary problem could not be solved from this event until the school closed. The school building became unusable after the big bazaar fire in 1889 and moved to the ibtidâi building near the Gazi Sinan Pasha Mosque. 32 new shops were built where the old building and other shops are located. Graduates of the school were mostly employed as officers in the starboard. Thus, with the transformation of education and training in the sanjak, the rate of local appointment to the public increased. After 29 years of service, in 1899, Malatya Boys' High School was converted into Malatya Civil Academy together with its teachers, as a result of the attempt to include formal schools in Ottoman Empire.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | August 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 12 Issue: 3 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.