Günümüzde trafik kontrol
sistemlerinin verimli çalışabilmesi için kısa dönemli trafiğin tahmin edilmesi
gerekli olmaktadır. Bu çalışmada, Kırıkkale İl sınırlarındaki (D-200, E88) karayoluna ait kısa
dönemli trafik tahmin modellerinin geliştirilmesi için dönemsel otoregresif
bileşik hareketli ortalama (SARIMA) tekniği kullanılmıştır.. Modellemede
kullanılan veri seti, yolun 29+100 km’ sinde belirlenen kesiminde, yaklaşık 2
ay süre boyunca 15 dk.’ lık zaman dilimleri şeklinde yapılan sayımlardan her
bir şerit için ayrı olarak elde edilmiştir. Elde edilen trafik akımı verilerinin
%80’ i SARIMA modellerinin oluşturulması için, kalan kısmı ise modelin
tahminlerinin test edilmesi için kullanılmıştır. Farklı tiplerdeki SARIMA
modelleri iki şeritli karayolunun sağ ve sol şeritleri için oluşturulmuştur. Analizler
sonucunda SARIMA(1,0,1)(0,1,1)672 her iki şerit için en düşük tahmin
hatalarını üretmiştir. Modellere ait R2 değerleri ise sağ şerit için
0,92, sol şerit için 0,88 seviyelerinde olduğu hesaplanmıştır. Modellerin
yüksek R2 değerleri ve düşük hatalar üretmesi nedeniyle geliştirilen SARIMA
modellerinin Türkiye karayollarının kesintisiz akım koşullarını sağlayan yol
kesiminde Türkiye'de kullanılabileceğini anlaşılmıştır.
Trafik tahmini kısa dönemli modelleme ARIMA SARIMA Kırıkkale
Nowadays, forecasting short-term traffic is
necessary for traffic control systems to serve efficiently. In this study,
short-term traffic forecasting models were developed using seasonal
autoregressive integrated moving average (SARIMA) technique for the highway
(D-200, E88) in Kırıkkale border. The dataset for modeling were collected for
each lane with 15 min periods from the road section which is in 29+100 km on
the highway for two months. The 80% of data were utilized to develop SARIMA
models and the rest of the data were used for testing the models. As a result
of the analyses, SARIMA(1,0,1)(0,1,1)672 produced the lowest forecasting error
values for both lanes. The R2 values of the models were calculated about 92% for
right lane and 88% for left lane. The models generated high R2 values and low
errors, therefore developed SARIMA models can be used on uninterrupted road
sections in Turkish highways.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2018 |
Submission Date | April 25, 2017 |
Acceptance Date | December 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 22 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.