Research Article
BibTex RIS Cite

Çalışanların algılanan sosyal zekâlarının örgütsel iletişime etkisi

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 113 - 121, 31.12.2020
https://doi.org/10.47542/sauied.807311

Abstract

Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş sürecinde örgütlerin varlıklarını sürdürebilmeleri için birçok farklı kaynağa ihtiyaç duyduğu bilinmektedir. Sürecin başlangıcında çalışanların görevlerini belirtmek için sözlü veya yazılı bir süreç olarak benimsenen iletişim; daha sonra bilgi toplumunda vazgeçilmez bir kavram haline gelmiştir. Sürekli ve hızlı değişen günümüz koşulları, hem işletmeleri bu duruma uymaya ve sürekli yenilik yapmaya zorlamakta, hem de yoğun bir rekabetle karşı karşıya bırakmaktadır. Böylesi zorlu bir süreçte, işletmelerin değişime ayak uydurması ve rekabet üstünlüğü sağlaması için en önemli kaynaklarından birisi de insan kaynağıdır. Burada temel hedef yöneticilerin çalışanlardan daha etkin sonuç almaları, ikinci hedef ise çalışan memnuniyet düzeyinin yükseltilmesidir. Bu doğrultuda örgütsel iletişimin önemi göz ardı edilmemelidir. Örgütsel iletişim örgüt içinde ve örgütün çevresi ile arasındaki her türlü bilgi ve fikir alışverişi olarak tanımlanmaktadır. Sosyal zeka ise, bireyin diğer bireyler ile ilişkilerinde, ilişkiyi anlamlandırma, duygusal bağ kurma, işbirliği yapabilme yeteneği ve sosyal etkileşim becerisi olarak ifade edilmektedir. Bu çalışmanın amacı çalışanların algılanan soysal zekalarının örgütsel iletişimlerine etkisinin basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi ile belirlenmesidir. Bu çalışmaya konu olan değişkenler, temelinde etkileşimin yer aldığı sosyal zekâ ve örgütsel iletişimdir. Araştırma 2019 yılı Kasım-Aralık aylarında kolayda örneklem yöntemi ile ulaşılan 385 çalışan üzerinde uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler SPSS istatistik programı çıktıları ile yorumlanmış ve hipotezler test edilmiştir. Araştırma yöntemi olarak basit ve çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda çalışanların algılanan sosyal zekâlarının örgütsel iletişime etkisinin çok düşük olduğu tespit edilmiştir. Gelecekteki çalışmalar için yorum ve önerilere de yer verilmekte ve çalışmanın hem literatüre hem de sektörel alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Thanks

Emekleriniz için teşekkürler ...

References

  • Atak, M. (2005). Örgütlerde resmi olmayan iletişimin yeri ve önemi. Havacılık ve Uzay 74 Teknolojileri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, 59-67.
  • Aydoğdu, T. (2019). Örgütsel iletişim algısının örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi: bir araştırma. İnönü Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Bayram A. & Elevli Ö. (2019). Yaşam doyumunun iş doyumuna etkisinde sosyal zekanın aracı rolü. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt:19 Sayı:1. 25-41.
  • Berk, M. (2016). Sosyal zeka boyutları ile tükenmişlik boyutları arasındaki ilişki: Dumlupınar Üniversitesinde bir uygulama. Dumlupınar Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Cemaloğlu, N. & Yıldırım K. (2005). İlkokuma yazma öğretimi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Çavuş, M. F., Pekkan, N. Ü. & Develi, A. (2019). Örgütsel sosyalleşmeye yeni bir öncül: sosyal zeka, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 36, 259-272.
  • Çelikdemir Zaptçıoğlu, D. & Paker Tükel, İ. (2019). Örgütsel değişimin gerçekleşmesinde örgütsel iletişimin önemi. İzmir İktisat Dergisi, Cilt:34, Sayı:3, 431-441
  • Çiftçi, U.B. (2019). Örgütsel iletişim tarzının örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Ostim Organize Sanayi Bölgesi Araştırması. Ufuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. İnsan Kaynakları Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi
  • Dogan, T., & Cetin, B. (2009). The validity, reliability and factorial structure of the Turkish version of the Tromso Social Intelligence Scale. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(2), 709-720.

The effect of employees 'social intelligence on organizational communications

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 113 - 121, 31.12.2020
https://doi.org/10.47542/sauied.807311

Abstract

It is known that organizations need many different resources in order to survive in the transition from industrial society to information society. Communication adopted as a verbal or written process to specify the duties of employees at the beginning of the process; later it became an indispensable concept in the information society. Continuous and rapidly changing today's conditions both force businesses to comply with this situation and constantly innovate, and confront an intense competition. In such a challenging process, one of the most important resources for businesses to adapt to change and gain competitive advantage is human resources. Here, the main goal is for managers to get more effective results from employees, and the second goal is to increase employee satisfaction In this direction, the importance of organizational communication should not be overlooked. Organizational communication is defined as the exchange of information and ideas within the organization and with its environment. Social intelligence, on the other hand, is expressed as the ability to make sense of the relationship, establish an emotional connection, cooperate and social interaction skills in the individual's relationships with other individuals. The aim of this study is to determine the effect of perceived social intelligence of employees on organizational communication using simple and multiple linear regression analysis. The variables subject to this study are social intelligence and organizational communication, which is based on interaction. The research was conducted on 385 employees, who were accessed by convenience sampling method, in November-December 2019. The data obtained from the surveys were interpreted with the outputs of the SPSS statistics program and the hypotheses were tested. Simple and multiple regression analysis was used as a research method. As a result of the research, it was determined that the effect of perceived social intelligence of employees on organizational communication was very low. Comments and suggestions are also included for future studies and it is thought that the study will contribute to both the literature and the sectoral field.

References

  • Atak, M. (2005). Örgütlerde resmi olmayan iletişimin yeri ve önemi. Havacılık ve Uzay 74 Teknolojileri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, 59-67.
  • Aydoğdu, T. (2019). Örgütsel iletişim algısının örgütsel vatandaşlık davranışına etkisi: bir araştırma. İnönü Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. Yönetim ve Organizasyon Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Bayram A. & Elevli Ö. (2019). Yaşam doyumunun iş doyumuna etkisinde sosyal zekanın aracı rolü. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt:19 Sayı:1. 25-41.
  • Berk, M. (2016). Sosyal zeka boyutları ile tükenmişlik boyutları arasındaki ilişki: Dumlupınar Üniversitesinde bir uygulama. Dumlupınar Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Cemaloğlu, N. & Yıldırım K. (2005). İlkokuma yazma öğretimi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Çavuş, M. F., Pekkan, N. Ü. & Develi, A. (2019). Örgütsel sosyalleşmeye yeni bir öncül: sosyal zeka, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 36, 259-272.
  • Çelikdemir Zaptçıoğlu, D. & Paker Tükel, İ. (2019). Örgütsel değişimin gerçekleşmesinde örgütsel iletişimin önemi. İzmir İktisat Dergisi, Cilt:34, Sayı:3, 431-441
  • Çiftçi, U.B. (2019). Örgütsel iletişim tarzının örgütsel bağlılık üzerine etkisi: Ostim Organize Sanayi Bölgesi Araştırması. Ufuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İşletme Anabilim Dalı. İnsan Kaynakları Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi
  • Dogan, T., & Cetin, B. (2009). The validity, reliability and factorial structure of the Turkish version of the Tromso Social Intelligence Scale. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(2), 709-720.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Necmiye Tülin İrge 0000-0001-9936-6229

Ayşegül Özkan 0000-0002-9625-0332

Özlem Munise Kaynak 0000-0001-9022-3467

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA İrge, N. T., Özkan, A., & Kaynak, Ö. M. (2020). Çalışanların algılanan sosyal zekâlarının örgütsel iletişime etkisi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 2(2), 113-121. https://doi.org/10.47542/sauied.807311
AMA İrge NT, Özkan A, Kaynak ÖM. Çalışanların algılanan sosyal zekâlarının örgütsel iletişime etkisi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. December 2020;2(2):113-121. doi:10.47542/sauied.807311
Chicago İrge, Necmiye Tülin, Ayşegül Özkan, and Özlem Munise Kaynak. “Çalışanların algılanan Sosyal zekâlarının örgütsel iletişime Etkisi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 2, no. 2 (December 2020): 113-21. https://doi.org/10.47542/sauied.807311.
EndNote İrge NT, Özkan A, Kaynak ÖM (December 1, 2020) Çalışanların algılanan sosyal zekâlarının örgütsel iletişime etkisi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 2 2 113–121.
IEEE N. T. İrge, A. Özkan, and Ö. M. Kaynak, “Çalışanların algılanan sosyal zekâlarının örgütsel iletişime etkisi”, Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, vol. 2, no. 2, pp. 113–121, 2020, doi: 10.47542/sauied.807311.
ISNAD İrge, Necmiye Tülin et al. “Çalışanların algılanan Sosyal zekâlarının örgütsel iletişime Etkisi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi 2/2 (December 2020), 113-121. https://doi.org/10.47542/sauied.807311.
JAMA İrge NT, Özkan A, Kaynak ÖM. Çalışanların algılanan sosyal zekâlarının örgütsel iletişime etkisi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. 2020;2:113–121.
MLA İrge, Necmiye Tülin et al. “Çalışanların algılanan Sosyal zekâlarının örgütsel iletişime Etkisi”. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, vol. 2, no. 2, 2020, pp. 113-21, doi:10.47542/sauied.807311.
Vancouver İrge NT, Özkan A, Kaynak ÖM. Çalışanların algılanan sosyal zekâlarının örgütsel iletişime etkisi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi. 2020;2(2):113-21.