Thank social
network sites, a new era has been started in human interaction. Firms are also
trying to exist and visible in social networking sites like individuals do. In
addition to this, the company executives have adapted to this change, and have
begun to use social networking sites for various purposes. It is important to
show the motivation behind the usage of social networking sites of individuals,
more specifically of managers. The purpose of this study is to reveal the
motivations of social network sites usage of managers, by doing this a scale
could be formed specifically for managers. It is also intended to reveal
whether the demographics of the managers lead to changes in these motivations.
In
this context, data collected from a sample of 772 people were analyzed.
According to the results of the analysis, the main motivations for using the
social network sites by the managers are could be collected under four headings
(business and information, entertainment, communication, and sharing).
Furthermore, it has been determined that managers' generations, the time they
spend on the social network sites and their gender have statistically
significant differences in the motivations of using social network sites.
Social Network Sites Manager Social Network Site Usage Purpose
Sosyal ağ
siteleri insanlar arası etkileşimde yeni bir çağ başlatmıştır. Bireyler gibi
firmalar da sosyal ağ sitelerinde yer almaya ve görünür olmaya
çalışmaktadırlar. Bunun yanında firma yöneticileri de o veya bu şekilde bu
değişime ayak uydurmuşlar ve sosyal ağ sitelerinde çeşitli amaçlarla kullanmaya
başlamışlardır. Bireylerin, daha özelinde yöneticilerin sosyal ağ sitelerini
kullanmalarının altında yatan motivasyonu ortaya koymak önemlidir. Bu çalışma
yöneticilerin sosyal ağ kullanım amaçlarını belirlemeyi, bu sayede yöneticiler
için sosyal medya kullanımı konusunda kullanılabilecek bir ölçek ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Bunun yanında, yöneticilerin demografik özelliklerinin bu
amaçlar konusunda değişikliğe yol açıp açmadığını da ortaya çıkarmayı
amaçlamaktadır.
Bu kapsamda
yöneticilerden oluşan 772 kişilik bir örneklemden toplanan veriler analize tabi
tutulmuştur. Analiz sonuçlarına göre yöneticilerin sosyal ağ sitelerini
kullanma amaçları dört başlık altında (iş
ve bilgi, eğlence, iletişim ve
paylaşım) toplanabilir sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra yöneticilerin ait oldukları kuşak, sosyal ağ
sitelerinde geçirdikleri süre ve cinsiyet gibi değişkenlerinin, sosyal ağ
sitelerini kullanım amaçlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara yol
açtığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 16 |