The
repeating agendas in the published news stories about the organizations build
the identity of these organizations. A particular agenda may emerge as a
natural result of the activities of the organization, but also as the results
of this organization's own public relations efforts. The other side that shapes
this agenda is the media. The choice of topic by the media organization and the
way the topics are evaluated are the most important factors determining how the
agenda is to be perceived. In this case, the transformation from pure reality
to the to news is the special process. form a special process. This process is
of interest to the agenda-setting theory. This theory deals with the relations
between media, society, and reality. In this study, the news about the
Agriculture and Rural Development Support Agency (ARDSI) of Turkey. This
institution is a payment agen for the European Union agricultural funds for
Turkey. Within the scope of the study, 396 news scraped from 4 different news
sources were analyzed by the method called text mining. As a result, it is seen
that the agenda of the news are: new enterprises established with the grants distributed
by the institution and the meetings and training realized by the institution.
Moreover, it was found that the agenda of the news stories and the legal
functions of the institution are similar.
Organizasyonlar hakkında yayınlanan haberlerdeki tekrar
eden gündemler bu organizasyonların kimliğini inşa etmektedir. Belirli bir
gündem organizasyonun faaliyetlerin doğal sonucu olarak ortaya çıkabileceği
gibi bu organizasyonun kendi halkla ilişkiler çabalarının sonuçları olarak da
ortaya çıkabilir. Bu gündemi şekillendiren diğer taraf ise medyadır. Medya
kuruluşunun haberleştirilecek konu
seçimi ile konuların değerlendirilme şekli söz konusu gündemin nasıl
algılanacağını belirleyen en önemli faktördür. Bu durumda salt gerçeklikten, bu
gerçekliğin habere dönüşünceye kadar geçirdiği dönüşüm özel bir süreç
oluşturmaktadır. Bu süreç gündem belirleme teorisinin ilgi alanına girmektedir.
Bu teori medya, toplum ve gerçeklik arasındaki ilişkileri ele almaktadır. Bu
çalışmada Türkiye'de hibe dağıtıcı kurumlardan biri olan ve sağladığı kırsal
kalkınma desteklerinden ötürü yerel haberlerde sıkça yer bulan Tarım ve Kırsal
Kalkınmayı Destekleme Kurumu (TKDK) haberleri analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında
4 farklı haber kaynağından derlenmiş 396 haber metin madenciliği adı verilen
yöntemle analiz edilmiştir. Sonuç olarak kurumun dağıtığı hibelerle kurulan
yeni işletmeler, bu işletmelerin üretime katkısı haberlerinden sonra kurumun
gerçekleştirdiği toplantı ve eğitimlerin ele alındığı görülmektedir. Ayrıca
yayınlanan habelerle kurum fonksiyonları arasında uyum ortaya çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 18 |