Introduction: Meeting the care needs of patients is an important competency expected from nursing students as well as nurses.
Aim: The aim of this study was to conduct Turkish adaptation and psychometric analysis of the Patients’ Perception of Care Scale for Nursing Students.
Method: This methodological type research was conducted with 291 patients in a public hospital in Istanbul between June and July 2022. Data were collected using the Participant Information Form and the Patients’ Perception of Care Scale for Nursing Students. Expert opinion was obtained for language equivalence and content validity. Descriptive statistics and explanatory and confirmatory factor analyses for construct validity were used to analyse the data. Test-retest reliability correlation was performed by calculating Cronbach's alpha reliability coefficient to determine internal consistency.
Results: The mean score of the Patients’ Perception of Care Scale for Nursing Students was found to be 4.46 ± 0.53. The values of the fit indices were X2=88,2; x2/sd=1,02; RMSEA=0,03; CFI=0,99; GFI=0,97; AGFI=0,87; NFI=0,96; SRMR=0,04 and the factor structure was determined to show a good fit. As a result of exploratory factor analysis, the measurement tool was determined to consist of four dimensions (professionalism, assurance, interpersonal relationship, and knowledge-skills) and 28 items. Cronbach's alpha reliability coefficient was 0.94 and the scale was found to be a highly reliable scale.
Conclusion: The Patients' Perception of Care Scale for Nursing Students was found to be valid and reliable for Turkish culture.
Giriş: Hastaların bakım ihtiyaçlarının karşılanması hemşirelerin yanı sıra hemşirelik öğrencilerinden de beklenen önemli bir yetkinliktir.
Amaç: Bu çalışmanın amacı Hastaların Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik Bakım Algısı Ölçeği’nin Türkçe uyarlamasını ve psikometrik analizlerini yapmaktır.
Yöntem: Metodolojik tipte olan bu araştırma, Haziran-Temmuz 2022 tarihleri arasında İstanbul’da bulunan bir devlet hastanesinde 291 hasta ile yürütüldü. Veriler Katılımcı Bilgi Formu ve Hastaların Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik Bakım Algısı Ölçeği kullanılarak toplandı. Dil eşdeğerlilik ve kapsam geçerliği için uzman görüşü alındı. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve yapı geçerliğine yönelik açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi kullanıldı. İç tutarlılığı belirlemek amacıyla Cronbach alfa güvenirlik katsayısı hesaplanarak test-tekrar test güvenirlik korelasyonu yapıldı.
Bulgular: Hastaların Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik Bakım Algısı Ölçeği puan ortalamasının 4,46 ± 0,53 arasında olduğu bulundu. Uyum indeksleri değerleri X2=88,2; x2/sd=1,02; RMSEA=0,03; CFI=0,99; GFI=0,97; AGFI=0,87; NFI=0,96; SRMR=0,04 bulunarak faktör yapısının iyi uyum gösterdiği bulundu. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçme aracının dört boyut (profesyonellik, güvence, kişilerarası ilişki ve bilgi-beceri) ve 28 maddeden oluştuğu belirlendi. Cronbach alfa güvenilirlik katsayısı 0,94 olduğu belirlendi ve ölçeğin yüksek derecede güvenilir bir ölçek olduğu bulundu.
Sonuç: Hastaların Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik Bakım Algısı Ölçeği Türk kültürü için geçerli ve güvenilir bulundu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | December 8, 2023 |
Publication Date | December 13, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 3 |
University of Health Sciences Journal of Nursing’s content is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.