Giriş: Sağlık kurumlarında atıkların yönetimi, atık çeşitliliğinden dolayı birden fazla yönetmelik kapsamında yürütülebilmekte, bu durum da atık yönetimini zorlaştırabilmektedir.
Amaç: Çalışma hastalara verilen tıbbi atıkların kontrolü ve sıfır atık yönetmeliği eğitiminin bilgi düzeylerine etkisini değerlendirme amacıyla yapıldı.
Yöntem: Ön test-son test tek gruplu yarı deneysel araştırma türünde yapılan bu çalışmaya basit rastgele örnekleme yöntemiyle, örneklem kriterlerine uyan 70 hasta dahil edildi. Veriler Sosyodemografik Bilgi Formu ve Tıbbi Atıkların Kontrolü ve Sıfır Atık Yönetmeliği Bilgi Testi ile toplandı. Tıbbi Atıkların Kontrolü ve Sıfır Atık Yönetmeliği eğitimi araştırmacılar tarafından QR karekodlu broşürle verildi. Verilerin analizinde, yüzdelik, ortalama, standart sapma, bağımsız gruplarda t test, bağımlı gruplarda t test, tek yönlü ANOVA, games howell testleri kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan bireylerin %41,4’ü 38 - 57 yaş arasında, %68,6’sı kadın, %42,9’u ilköğretim mezunudur. Bilgi puan ortalamalarının girişim öncesinde 13,01 ± 3,78, girişim sonrasında 15,20 ± 3,30 bulundu (p < 0,001). Girişim sonrasında yükseköğretim mezunu bireylerin bilgi puanı ortalamalarının (17,73 ± 1,96), ortaöğretim (15,38 ± 2,81) ve ilkokul mezunlarından (13,46 ± 3,28) daha yüksek olduğu saptandı (p < 0,001). Yaş aralığı 18 - 37 yıl olan bireylerin girişim öncesi de girişim sonrası da bilgi puan ortalamalarının daha yüksek olduğu saptandı (p < 0,05).
Sonuç: Tıbbi atıkların kontrolü ve sıfır atık yönetmeliği eğitiminin hastaların bilgi düzeylerini artırdığı, yaşı genç ve eğitim seviyesi yüksek olanların bilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu saptandı.
Introduction: Waste management in hospitals can be carried out under more than one regulation due to the diversity of waste, making waste management difficult.
Aim: The study aimed to evaluate the effect of the training on medical waste management and zero waste regulation on patients' knowledge levels.
Methods: In this pretest-posttest one-group quasi-experimental study, 70 patients were included by simple random sampling method. Data were collected with the Sociodemographic Information Form and Medical Waste Control and Zero Waste Regulation Knowledge Test. The researchers gave Medical Waste Control and Zero Waste Regulation training using a QR Code brochure. Data were analyzed with percentage, mean, standard deviation, independent sample t-test, paired sample t-test, one-way ANOVA, and games howell test.
Results: The age range of the participants was 41.4%, 38 - 57 years, 68.6% were female, and 42.9% were primary school graduates. The mean knowledge scores were 13.01 ± 3.78 before and 15.20 ± 3.30 after the intervention (p < 0.001). After the intervention, it was found that the knowledge level of higher education graduates (17.73 ± 1.96) was higher than secondary (15.38 ± 2.81) and primary education graduates (13.46 ± 3.28) (p < 0.001). Individuals with an age range of 18 - 37 years had higher knowledge scores both before and after the intervention (p < 0.05).
Conclusion: It was found that training on the control of medical waste and zero waste regulation increased the knowledge level of patients, and those with younger age and higher education level had higher knowledge levels.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | April 2, 2024 |
Publication Date | April 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |
University of Health Sciences Journal of Nursing’s content is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.