Araştırmanın amacı Türkiye ve Türkmenistan sosyal
bilgiler ders kitaplarında yer alan Eski Türklere ait konuları karşılaştırmalı
bir bakış açısıyla incelemektir. Bu iki ülke sosyal bilgiler programları Orta
Asya Türk tarihi ekseninde gözden geçirilmiştir. Çalışmada 2016-2017 eğitim
öğretim yılında kullanılmakta olan ders kitapları incelenmiştir. Araştırmanın
doğası gereği betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Türkiye ve Türkmenistan
sosyal bilgiler ders kitaplarında Eski Türklerle ilgili pek çok bilgi ve bölüm
yer almaktadır. Aynı zamanda konu ile ilgili çeşitli görseller, haritalar ve
kaynaklar kullanılmıştır. Araştırmadaki bulgular “1- Orta Asya Türk Devletleri,
2- İpek Yolu, 3- Türkler ve İslamiyet, 4- Kültür ve Medeniyet” başlıkları
altında incelenmiştir. Bu başlıkların kitaplarda yer alan sunumlarında
benzerliklerin fazla olmasının yanında bazı farklılıklar da tespit edilmiştir.
Bu çalışmada elde edilen bulguların, öğrenme öğretme ortamında en fazla
kullanılan ders materyallerinden biri olan ders kitapları hakkında karar
vericilere ve eğitim politikası belirleyicilere yararlı bir bakış açısı
sunacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda, iki devlet bir millet olarak tabir
edebileceğimiz tüm Türk devletlerinin ders kitaplarında ortak paydaların
arttırılması ve çalışmaların devam ettirilmesi önerilebilir.
The aim
of this research is to examine the issues related to Old Turks in the Social Studies
books of Turkey and Turkemenistan using a comparative perspective. The books of
both countries are analysed on the basis of Turkish History of Central Asia.
The books being used in 2016-2017 educational year are used in this study.
Descriptive survey method, suitable for the nature of the study, was employed
in the study. There are many sections related to Old Turks in the books of both
countries. Furthermore, some varieties of visuals, maps and resources are used
related to the topics. The findings of the study are presented under the titles
of “1- Turkish States of Central Asia, 2- Silk Road, 3- Turks and Islam, 4-
Culture and Civilization”. Beside the majority of similarities, there are some
the minority of differences in the presentation these topics. The findings of
the study are thought to provide a useful perspective for the decision makers
of educational policy and books. In this regard, it can be suggested to
increase the common issues and sustain
the contunity in the books of two states called as two states one nation.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |