Oldukça köklü bir geçmişe sahip olup insanoğlunun bazı
doğa olaylarını taklit etmesiyle başlayan oyun davranışı, günümüzde biçim ve
içerik açısından değişerek farklılaşmıştır. Bu farklılaşmanın etmenlerin
arasında toplumsal ve kültürel değişimin rolü büyüktür. Oyun, kent uzamından
sanal uzama taşınarak dijital platformlarda yerini almıştır. Dijital oyunlar
anındalık ve sınırsızlık düzleminde yeni bir yaşam alanı ortaya çıkartmıştır.
Dijital oyunlar, özellikle internet bağlantısı ve çevrim içi oyunlar
aracılığıyla giderek artan geniş bir kitleye hitap etmektedir. Her geçen gün
daha fazla içeriğin üretildiği ve piyasaya sürüldüğü bu çağda dijital oyunlar,
teknolojik altyapı ile güçlendirilerek yaşamın her alanını kuşatmaktadır.
Şiddet içerikli oyunlar başta olmak üzere, ruh ve beden sağlığını olumsuz
etkileme potansiyeline sahip sayısız oyun, oyun endüstrisini ayakta tutabilmek
amacıyla bilgisayardan cep telefonlarına, tabletlerden televizyonlara kadar
geniş bir mecraya yayılmış durumdadır. Dijital medya üzerinden oynanan çevrim içi
oyunlar ve sosyal medyada maruz kalınan zararlı içerikler çocukların zihinsel
ve fiziksel sağlığında telafisi zor olan zararlara yol açabilmektedir. Bu
zararlar çok ileri aşamada çocukların kendilerine zarar vermelerine hatta
canlarına kıymalarına bile sebep olabilmektedir. Bu çalışmada, meydan okuma
olgusu üzerine kurulu çevrim içi oyunların olumsuz etkileri üzerine bir
araştırma yapılmıştır. Çalışma
kapsamında incelenmek üzere, dünya genelinde birçok intihara sebep olduğu
gerekçesi ile dikkat çekici bir örnek olan “Mavi Balina Oyunu” seçilmiştir.
Türkiye’de oyun ile bağlantılı olan intihar vakaları hala devam etmektedir.
Oyunun sebep olduğu intihar eğiliminin önüne geçmek son derece elzemdir. Bu
amaçla Türkiye’deki ve dünyadaki Mavi Balina oyunu ile ilgili yapılmış
çalışmalar incelenmiştir. Dünya genelinde Mavi Balina oyununun olumsuz
sonuçları karşısında ne gibi çözüm yollarına gidildiği irdelenerek, Türkiye’de
oyunun olumsuz etkilerine karşı çözüm önerileri sunulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |