Bu
araştırma Türkiye’de ortaokul 7. sınıf düzeyinde okutulan sosyal bilgiler dersi
coğrafya konuları ile Azerbaycan’da aynı sınıf düzeyinde okutulan coğrafya
dersinin, öğretim programları ve ders kitapları esas alınarak tarama modeli ile
karşılaştırılıp benzer ve farklı yönlerinin ortaya konulması amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılarak doküman
analizi tekniği uygulanmıştır. Veriler bu tekniğe uygun olarak toplanmıştır.
Veri toplamaya konu ile ilgili daha önce yapılmış ilgili araştırmalar
incelenerek başlanmış olup, daha sonra her iki ülkede araştırmaya konu olan
düzeyde ilgili derslere ait okutulmakta olan ders kitapları temin edilmiştir.
Genelden özele anlayışı ile incelemeye; ülke özellikleri, eğitim sistemleri,
ortaokul coğrafya müfredatları ve ders kitapları incelenerek karşılaştırma
yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda; her iki ülkenin genel özelliklerinin, Türk
dili temelinde incelenmesiyle kültürel olarak benzer özellikler taşıdığı
görülmüştür. Eğitim sistemlerinde genel amaçlar, zorunlu eğitim ve eğitim
sistemlerinin genel yapısının ana hatlarıyla benzer özellikler taşıdığı
görülmüştür. Araştırmaya konu olan 7. sınıf düzeyinde Türkiye’de, tarih,
coğrafya ve vatandaşlık konularının içinde yer aldığı sosyal bilgiler isimli
ders okutulurken, Azerbaycan’da Türkiye’den farklı olarak coğrafya ve tarih
dersleri birbirinden bağımsız olarak iki ayrı ders olarak okutulduğu tespit
edilmiştir. Her iki ülkenin eğitim sistemleri Türkçe temelinde genel olarak
benzer özellikler taşıdığı tespit edilmiştir. Öğretim programı yapısında
Türkiye’de sosyal bilgiler içerisinde coğrafya programına daha fazla yer
verilmesi dersi daha somutlaştıracaktır. Ders kitapları olarak Azerbaycan’da
okutulan ders kitabının baskı kalitesinin ve görselliğinin artırılması olumlu
olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |