Araştırmanın amacı 1989-2022 yılları arasında eğitim alanında bilgi okuryazarlığına yönelik
yayınlanan ve Web of Science (WoS) veri tabanında indekslenen 1419 yayını bibliyometrik
olarak analiz etmektir. Araştırmanın verilerine 01.02.2022 tarihinde ulaşılmış olup, yapılan
arama sonucunda 7.210 bilimsel yayınla karşılaşılmıştır. Araştırma kapsamına göre “eğitim /
eğitim araştırmaları” kategorisinde sınırlandırma yapılmıştır. Bu işlemler sonucunda 1419
çalışmanın bibliyometrik verilerine ulaşılmış ve veriler kaydedilmiştir. Elde edilen veriler
yüzde ve frekans değerleri hesaplanmış, tablo ve grafik halinde sunulmuştur. Aynı zamanda
çalışmalara ait veriler VOSviewer paket programı aracılığıyla bibliyometrik ağ haritaları
yapılarak görselleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, bilgi okuryazarlığı ile ilgili WoS’da
eğitim kategorisinde en fazla yayının 2018 yılında, yayın türü olarak en çok sırasıyla makale,
bildiri, kitap bölümlerinde çalışmalar yapıldığı, yayın dili olarak en sık İngilizce daha sonra
İspanyolca dillerinde, en fazla akademik yayınların ABD, daha sonra Çin’de yapıldığı
bulgusuna ulaşılmıştır. Purdue Üniversitesi ve Purdue Üniversitesi Sistemi, en çok yayın yapan
yazarların bağlı olduğu kurumlardır. Türkiye’de ise Haccettepe Üniversitesi bilgi okuryazarlığı
ile ilgili en fazla yayın yapan yazarların çalıştığı kurumdur. 2007 yılı sonrasında atıflarda her
yıl bir önceki yıla göre artış göstermekte olup en fazla atıf 2021 yılında yapılmıştır. Eğitim
araştırmaları kategorisinde bilgi okuryazarlığı konulu çalışmalarda “bilgi okuryazarlığı, medya
okuryazarlığı, öğretim stratejileri, dijital” en sık kullanılan anahtar kelimelerdir. Araştırmada
WoS veri tabanında yapılmış olup, bilgi okuryazarlığı ile ilgili çalışabilecek araştırmacılara
Scopus, EBSCO ve PROQUEST veri tabanlarında bibliyometrik analizlerinin karşılaştırılması
önerilebilir.
The aim of the research is to bibliometrically analyze 1419 publications published in the field
of information literacy in the field of education between 1989 and 2022 and indexed in the Web
of Science (WoS) database. The data of the research was reached on 01.02.2022 and 7,210
scientific publications were found as a result of the search. According to the scope of the
research, a limitation was made in the category of "educational / educational research". As a
result of these processes, bibliometric data of 1419 studies were accessed and the data were
recorded. Percentage and frequency values of the obtained data were calculated and presented
in tables and graphics. At the same time, the data of the studies were visualized by making
bibliometric network maps using the VOSviewer package program. According to the results of
the research, the highest number of publications in the education category related to information
literacy in WoS were made in the articles, papers and book chapters, respectively, in 2018, the
most common publication language was English, then Spanish, and the most academic
publications were USA. It was later found that it was made in China. Purdue University and the
Purdue University System are top-publishing authors affiliated. In Turkey, Hacettepe
University is the institution where the authors who publish the most on information literacy
work. After 2007, the citations increased every year compared to the previous year, and the
most citations were made in 2021. In the educational research category, "information literacy,
media literacy, teaching strategies, digital" are the most frequently used keywords in studies on
information literacy. The study was conducted in the WoS database, and it can be recommended
to compare the bibliometric analyzes in the Scopus, EBSCO and PROQUEST databases to
researchers who can work on information literacy. stract:
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |