In this study, the structural behavior of segregated and non-segregated column-beam connection regions was investigated using the finite element method. In order to simulate the segregated situation, the concrete section was narrowed and the reinforcements were removed outside the concrete section. Analyzes were carried out with the ANSYS Workbench package program, which allows the behavior of structural elements to be examined under dynamic and static loads using the Finite Element Method (FEM). Firstly, the column-beam connection region was designed in three dimensions with the sizes and reinforcement diameters used in the application. Secondly, the design was transferred to the ANSYS program and the mesh structure was created. Finally, structural loads were added to the system and finite element analysis was performed. In the analyzes, the equivalent (von-Mises) stress, strain and deformation values of the system were examined and the obtained results were compared. Obtained results are presented as figures and tables. As a result of the study, it has been shown that the calculated stress, strain and deformation values in the segregated column-beam connection region are greater than in the non-segregated connection region.
Bu çalışmada, segregasyon meydana gelmiş ve segregasyonsuz kolon kiriş bağlantı bölgelerinin davranışları sonlu elemanlar yöntemi ile incelenmiştir. Segregasyonlu durumu simüle edebilmek adına beton kesiti daraltılmış ve donatılar beton kesitinin dışına çıkartılmıştır. Analizler, Sonlu Elemanlar Metodu (SEM) kullanarak yapı elemanlarının dinamik ve statik yükler altındaki davranışlarının incelenmesine olanak sağlayan ANSYS Workbench paket programı ile gerçekleştirilmiştir. İlk olarak kolon kiriş bağlantı bölgesi uygulamada kullanılan ölçüler ve donatı çapları ile üç boyutlu olarak tasarlanmıştır. İkinci olarak tasarım ANSYS programına aktarılmış ve ağ yapısı (mesh) oluşturulmuştur. Son olarak yapısal yükler sisteme eklenmiş ve sonlu elemanlar analizi yapılmıştır. Yapılan analizlerde sistemin eşdeğer (von-Mises) gerilme, şekil değiştirme ve deformasyon değerleri incelenmiş ve elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar resimler ve tablolar halinde sunulmuştur. Çalışmanın sonucunda segregasyon meydana gelmiş kolon kiriş bağlantı bölgesinde hesaplanan gerilme, şekil değiştirme ve deformasyon değerlerinin segregasyonsuz bağlantı bölgesine kıyasla daha büyük olduğu gösterilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Building Technology, Civil Construction Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2022 |
Submission Date | February 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |