Dramaturgy is a concept which is related to dramatic texts and their visualization. In dramaturgy, the game text is intellectually and aesthetically resolved and visualization of text is interpreted trough a certain way of thinking. When this work, based on the visualization of the basic parameters forming the dramatic narration, is not carried out the films become untidy narratives. Dramaturgy that helps to director, supports contribution and opens up his mind, is to be done with an holistic understanding embracing a multidisciplinary approach including philosophy, history, sociology, psychology, etc. From this context, the lack of intellectual background and dramaturgy which forms this background in many narratives of Turkish cinematography stands out. In this study Umit Unal’s film “Nar” (pomegranate) is taken as a sample for dramaturgy resolution.
Cinematic dramaturgy Discourse Theme Narrative ‘Pomegranate’ film.
Dramaturgi, dramatik metinlere ve onların görselleştirilmesine dair bir kavramdır. Dramaturgide oyun metni düşünsel ve estetik olarak çözümlenmekte, metnin görselleştirilmesi belli bir
düşünce doğrultusunda yorumlanmaktadır. Dramatik öykülemeyi
oluşturan temel parametrelerin görselleştirilmesine dayanan bu
çalışma yapılmadığı zaman, filmler savruk birer anlatıya dönüşmektedirler. Rejiye yardımcı olan, ufkunu açan ve katkı sağlayan dramaturgi, felsefe, tarih, sosyoloji, psikoloji vb. birçok disipline yönelik birikim içinde tümel bir anlayışla yapılmaktadır. Bu bağlamdan bakıldığında, Türk sinemasının pek
çok anlatısında düşünsel temel ve bu temeli oluşturan ramaturginin eksikliği göze çarpmaktadır. Bu çalışmada örnek
bir dramaturgi çözümlemesi olarak Ümit Ünal'ın 'Nar' adlı filmi
ele alınıp incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sinemasal dramaturgi, Söylem, Tema,
Anlatı, 'Nar' filmi
ABSTRACT
Dramaturgy is a concept which is related to dramatic texts and
their visualization. In dramaturgy, the game text is intellectually
and aesthetically resolved and visualization of text is interpreted
trough a certain way of thinking. When this work, based on
the visualization of the basic parameters forming the dramatic narration, is not carried out the films become untidy narratives. Dramaturgy that helps to director, supports contribution and opens up his mind, is to be done with an holistic understanding embracing a multidisciplinary approach including philosophy, history, sociology, psychology, etc. From this context, the lack of intellectual background and dramaturgy which forms this background in many narratives of Turkish cinematography stands out. In this study Umit Unal's film “Nar” (pomegranate) is taken as a sample for dramaturgy resolution.
Keywords: Cinematic dramaturgy, Discourse, Theme, Narrative,
'Pomegranate' film.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 6 Sayı: 11 |