Patterning
cotton clothes through woodblocks, pencils or through the combination of the
two is named as kerchief printing (yazmacılık). While the exact origins of the
technique is still vague, woodblock printing remained a common method of cloth
printing since the 14th century. Preparing the woodblocks is quite a tiresome
process. Even though the linden tree is frequently preferred because of easy
engraving, softness, solidity and the amount of paint to run, the current study
focuses on a material proposal (i.e., styrofoam), which facilitates engraving
and requires fewer equipment. In addition, industrial production of woodblocks through
laser printingin in CNC machines is examined along with its advantages and
disadvantages. Illustrations are used to exemplify each technique.
Ağaç kalıplarla, kalemle veya her iki yöntemin birlikte
kullanılmasıyla pamuklu kumaşların desenlendirilmesi tekniği, yazmacılık sanatı
olarak adlandırılmaktadır. Anadolu’da 14. yüzyıldan beri uygulanmakta olan ağaç
kalıp yazma tekniğinin ne zaman ve nerede ortaya çıktığı tam olarak
bilinememektedir. Ağaç kalıpların hazırlanmasındaki çalışmalar oldukça fazla emek
istemektedir. Yazmacılıkta daha kolay oyulması, yumuşaklığı, dayanıklılığı ve
iyi boya tutması bakımından ıhlamur ağacı tercih edilse de bu araştırmada, işlenmesi
oldukça kolay olan ve çok daha az araç gerece ihtiyaç duyulan malzeme olarak strafor
ile uygulanabilen yazma kalıplarının hazırlanması sürecine değinilmiştir. Ayrıca
yazma kalıplarının CNC lazer kesim tezgâhlarında endüstriyel şekilde üretilmesi
de incelenerek bunların avantajları ve dezavantajları tartışılmıştır. Söz
konusu teknikler uygulamaları görsellerle desteklenerek açıklanmıştır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 26, 2016 |
Submission Date | December 27, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 18 |