This study is based on the desire
to teach spatial organization through "Basic Design" while examining the
Bauhaus effect on the design experience and to question how the sub-expansions
of this effect can be reflected starting the architectural design education. The
aim of this study is to explore relationship between Bauhaus school principles
and design (spatial organization) principles and to evaluate the reflections of
this relationship through architectural design education. In this study, the
intellectual systematic of understanding and interpreting the space as a method
is discussed through analysis-transformation-synthesis processes and
relationship between spatial organization and Bauhaus studies is revealed
through the findings obtained. In this context, product designs created by
students who entered "Basic Design" studio based on tshe effects of Bauhaus
school are examined, and spatial relationship of resulting products with
intellectual infrastructure and identity created is examined. As a result,
exploring relationship between Bauhaus school principles and design (spatial
organization) principles is an important beginning in architectural design education.
Bu çalışma mimari tasarım
eğitimine başlarken "Temel Tasarım" aracılığıyla mekan organizasyonunu öğretme
isteği üzerine kurgulanmış, tasarlama deneyimi üzerine Bauhaus etkisinin ele
alınmasını ve bu etkinin oluşturduğu alt açılımların mimari mekan tasarımına ne
şekilde yansıyabileceğinin sorgulanmasını içermektedir. Bu çalışmanın amacı Bauhaus
okulu ilkeleri ile tasarım (mekan organizasyonu) ilkeleri arasındaki ilişkiyi
keşfetmek ve bu ilişkinin yansımalarını mimari tasarım eğitimi üzerinden
değerlendirmektir. Çalışmada yöntem olarak mekanı anlamanın ve yorumlamanın düşünsel sistematiği
analiz-transformasyon(dönüşüm)-sentez süreçleriyle ele alınmakta ve elde
edilen bulgular üzerinden mekan organizasyonu ile Bauhaus çalışmalarının
ilişkisi ortaya çıkarılmaktadır. Bu doğrultuda araştırma kapsamında, "Temel
Tasarım" stüdyosunda tasarıma giriş yapan öğrencilerin Bauhaus okulu etkileri
üzerinden oluşturdukları ürün tasarımları incelenmekte, bu tasarlama sürecinde
sonuç ürünlerin, düşünsel altyapı ile oluşturulan kimlik arasındaki mekânsal
ilişkisi ele alınmaktadır. Sonuç olarak Bauhaus okulu ilkeleri ile tasarım (mekan
organizasyonu) ilkeleri arasındaki ilişkiyi keşfetmek mimari tasarım eğitiminde
önemli bir başlangıçtır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 12, 2019 |
Acceptance Date | June 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 23 |