While the theoretical approach to digital game was partly becoming
apparent in a discussion focusing on if games must be analysed with the terms
and methods of narratolgy or ludology; another discussion came up with a focus
on if games were art or not. This research brings close together these two
distinct branchs of discussion shaping dijital game literature. Bill Viola’s
experimental artgame The Night Journey is analysed as a lyric dramaturgical
work of art from a narratological perspective. The Night Jouney isn’t narrative,
but it is still representaional and functions as an open work independent from any story-structure. In the scope of
this research, are founded the motives forming the lyrical dramaturgy of poem-game over The Night Journey; is
discussed in game creative interactivity structure where directional dialetic
is resolved. Accordingly, journey as
a theme, game mechanics from which is designed reflexion as agency, blurred audio-visual environment and the
written, visual and interactive use of artist’s sources are described as units
forming lyrical style.
Dijital
oyuna kuramsal yaklaşımların bir bölümü oyunların anlatıbilim mi yoksa ludoloji
kavram ve yöntemleriyle mi çözümlenmesi gerektiği şeklinde belirginleşirken,
bir başka tartışma da dijital oyunların sanat olarak kabul edilip edilemeyeceği
odağında gerçekleşmiştir. Bu araştırma birbirinden farklı iki koldan sürmüş ve
dijital oyun literatürüne şekil vermiş olan bu iki tartışmayı biraraya
getirmektedir. Bill Viola’nın Gece Yolculuğu başlıklı deneysel sanat oyunu,
dijital sanat için bir örnek oluşturmasının yanında, aynı zamanda anlatıbilim
çerçevesinden lirik dramaturjik bir yapıt olarak okunmuştur. Gece Yolculuğu
anlatısal değildir, fakat hala temsilidir ve öyküsel bir çizgiden bağımsız açık bir yapıt olarak işler. Bu
araştırma kapsamında Gece Yolculuğu örneği üzerinden şiir-oyunun lirik dramaturjisini meydana getiren motifler
bulgulanmış; doğrudan nedenselliğin çözüldüğü oyun içi yaratıcı etkileşimlilik
yapısı sorgulamaya açılmıştır. Buna göre, bir tema olarak yolculuk, tefekkürün bir
amaçlı eylem olarak tasarlandığı oyun mekanikleri, netsiz görsel-işitsel evren
ile sanatçının kullandığı kaynakların yazılı, görsel ve etkileşimli kullanımı
lirik üslubu oluşturan birimler olarak tanımlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | July 24, 2019 |
Acceptance Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 24 |