Bu çalışma İran coğrafyasının kadim Türk topluluklarından biri olan Kaşkaylara mensup ressam Bijan Bahadori Keşkuli'nin sanat anlayışına odaklanmıştır. Kaşkaylar atalarından devraldıkları sözlü mirası, el sanatlarını, inanç biçimlerini, töre ve geleneklerini modern zamanlara kadar taşımışlardır. Kaşkay kültürünün bu yalın hali özellikle antropologların dikkatini çekmiş ve bu konuda araştırmalar yapmışlardır. Fakat eserleri bugün İran ve Avrupa’nın farklı müze ve özel koleksiyonlarında yer alan ressam Bijan Bahadori hakkında herhangi bir müstakil çalışma yapılmamış ve antropolojik çalışmalarda da eserlerine değinilmemiştir. Bijan Bahadori Keşkuli’nin bütün eserleri kendi kültürüne ait belge niteliği taşıyan çalışmalardır. 1970’lerden sonra hızla değişen ve modernleşmeye başlayan Kaşkayların geleneksel sosyal yapısına dair birçok unsuru kaydetmeyi başarmıştır. Kaşkay kültürü, gelenekleri, ritülleri, merasimleri ve göçebe yaşam pratikleri resimlerinin ana temalarındandır. Çok iyi bir gözlemci olarak yaşadığı coğrafyayı, doğayı, insanları, hayvanları, el sanatı üretimlerini kendine özgü bezemeci bir üslupla resimlerine yansıtmıştır. Bu çalışma kapsamında, sanatçının İran Meshkin Fam Müzesi’ndeki eserleri ile oğlu Siroos Bahadori’nin koleksiyonunda bulunan eserler betimleyici bir perspektifle incelenmiştir. Sanatçının incelenen eserleri çerçevesinde belirli başlıklar altında estetik anlayışının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Koleksiyondaki eserlerin incelenmesine izin veren başta Şiraz Meshkin Fam Müzesi müdürü Hasan Meshkin Fam'a ve müzenin değerli çalışanlarına; özel koleksiyonunda bulundurduğu eserleri bizlere ulaştıran ve inceleme fırsatı sunan sanatçının hayattaki oğlu Siroos Bahadori'ye teşekkürlerimizi sunarız.
This study focuses on the artistic understanding of Bijan Bahadori Keşkûlî, a member of the Kashkai tribe, one of the ancient Turkish communities of the Iranian geography. The Kashkays carried the oral heritage, handicrafts, belief styles, customs and traditions they inherited from their ancestors to modern times. This plain state of the Kashkay culture especially attracted the attention of anthropologists and they conducted research on this subject. However, no independent work has been done about the painter Bijan Bahadori, whose works are in different museums and private collections in Iran and Europe today, and her works are almost not mentioned in anthropological studies. All of Bijan Bahadori Keşkûlî's paintings are works that have the quality of documents belonging to his own culture. He recorded many elements of the traditional social structure of the Kaşkays, who changed rapidly and started to modernize after the 1970s. Kashkay culture, traditions, rituals, ceremonies and nomadic life practices are the main themes of his paintings. As a very good observer, he reflected the geography, nature, people, animals and handicraft productions in his paintings with a unique ornamental style. In this study, the artist's aesthetic understanding was evaluated and his paintings were examined with a descriptive perspective.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Painting |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | June 27, 2023 |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | March 25, 2023 |
Acceptance Date | June 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 31 |