Bu makale kapsamında AR, VR ve Metaverse gibi ileri düzey yazılımsal teknolojilerin kullanıldığı müze yapıları üzerine mimari bağlamlı bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada ülkemiz ve yurtdışından müze örnekleri incelenmiş, bu örneklerin “fiziksel” mekâna alternatif olarak bünyesinde barındırdığı “sanal” ortam sağlayan yazılımsal teknolojilerine odaklanılmıştır. Sonrasında incelenen örnekler, birlikte değerlendirilmiştir. Yapılan kıyaslamalar ile müze örneklerinde bu teknolojilerin yaygın kullanım yöntemleri tespit edilmiştir. Dünya geneline göre ülkemizin durumu yorumlanmış, ülkemizdeki eksikliklere değinilerek yazılımsal geliştirmeler için kıyaslamalar eşliğinde çıkarımlarda bulunulmuştur.
Müzelerde yeni teknolojilerin sergilere dâhil edilmesi, kültürel miras alanının varlığını rekabet ortamında sürdürebilmesi için bir anahtar görevi göreceği açıktır. Bu çıkarıma paralel olarak turizm işletmelerinde ve kültürel miras alanlarında, ziyaretçi deneyimini artırmak adına AR, VR gibi uygulamalardan ülkemizde eski tarihlere göre daha fazla faydalanıldığı görülmüştür. Buna karşın söz konusu müze uygulamalarına teknolojik gelişmeler doğrultusunda farklı yazılımsal içerikli uygulamaların daha çok dâhil edilmesiyle birlikte, müzelerimizde bilgi aktarımının daha verimli olacağı sonucuna makale kapsamında varılmıştır.
Within the scope of this article, an architectural research was conducted on museum buildings using advanced software technologies such as AR, VR and Metaverse. In the research, museum samples from our country and abroad were examined, and the software technologies that provide a "virtual" environment, which these samples contain as an alternative to the "physical" space, are focused on. Afterwards, the examined samples were evaluated together. With the comparisons made, the common usage methods of these technologies in museum samples were determined. The situation of our country was interpreted according to the world, and deficiencies in our country were mentioned and inferences were made for software developments accompanied by comparisons.
It is clear that the inclusion of new technologies in museums will serve as a key for the cultural heritage area to survive in a competitive environment. In parallel with this inference, it has been observed that applications such as AR and VR are used more in tourism businesses and cultural heritage areas in order to increase the visitor experience in our country than in the past. On the other hand, it has been concluded within the scope of the article that information transfer in our museums will be more efficient with the inclusion of different software applications in the museum applications in line with technological developments.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | October 28, 2023 |
Publication Date | January 8, 2024 |
Submission Date | March 30, 2023 |
Acceptance Date | October 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 32 |