Gölge Sanatında Atık Nesne Kullanımı: Sue Webster ve Tim Noble’ın Saklı İmgeleri
Yıl 2023,
Cilt: 16 Sayı: 32, 827 - 846, 08.01.2024
Mustafa Kocalan
,
Mustafa Tunç
Öz
Geçmişten günümüze artan atık nesne problemine bağlı olarak, geri dönüşüme yönelik farkındalık sağlamak ve atıkları çeşitli şekillerde değerlendirebilmek amacıyla birbirinden farklı faaliyet ve yöntemlere başvurulmuştur. Bilhassa sanat dinamiklerinde gerek bahsedilen amaçlara yönelik gerekse teknik ve kavramsal bağlamda alternatif ifade biçimleri ortaya koymak amacıyla, nesneye çeşitli anlam ve misyonlar yüklenerek yeni bir kimlik kazandırılmıştır. Bu çalışmada, atık nesneleri stratejik planlamalarla alışılmışın dışında kurgulayarak gölge imgeler oluşturan Tim Noble ve Sue Webster’ın örnek eserleri üzerine incelemeler yapılıp gölge sanatı ile atık nesne ilişkisi formalist ve fenomenolojik açıdan ele alınmıştır. Tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırmada elde edilen veriler doğrultusunda, sanatçıların görsel algıya yönelik ilgi çekici çalışmalarıyla izleyicinin algısı ve beklentisini farklı yöne çekme stratejileri üzerinde durulmuştur. Sanatçılar tesadüfen oluşturulmuş gibi görünen bu tür kaotik nesne yığınlarına yansıtılan ışıkla ortaya çıkan şaşırtıcı gölge imgeler ve manipülasyonlarla, görüngülerin aldatıcı olma ihtimali mesajını vererek gerçekliği tekrar sorgulatmışlardır.
Kaynakça
- Antmen, A. (2014). Sanatçılardan Yazılar ve Açılamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar,
6. Basım. İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Barrett, T., (2015). “Neden Bu Sanat? Çağdaş Sanatta Estetik ve Eleştiri”, Çev: Esra Ermert, (1. Baskı), İstanbul: Hayalperest
- Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu, Söylenceleri/Yapıları, Çev: Ferda Keskin, Hazal
Deliceçaylı, 3.Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Dede, E. (2020), “Facing Trash in The Shadow of The Society As A Sign of Contemporary Art”. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5 (11), 15-28.
- Demir, R. & Anbarpınar, E. (2020). “Mağara Alegorisi ve Gölge Arketipi Bağlamında Çağdaş Sanat Nesnesi Olarak Işık-Gölge Enstalasyonu”, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5 (11), 219-231. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ ijiia /issue/ 62975/954871.
- Fineberg, J. (2014). 1940’tan Günümüze Sanat, Varlık Stratejileri, (3.Baskı), (Çev. S. Atay- Eskier), İzmir: Karakalem
- Harman, G. (2022) Sanat ve Nesneler, Çev. Oğuz Karayemiş, (1. Baskı), İstanbul: Ayrıntı
- Hodge, S. (2022). Modern Sanatın Kısa Öyküsü, Çev. Deniz Öztok, İstanbul: Hepkitap.
Huntürk, Ö. (2016), Heykel ve Sanat Kuramları, (1. Baskı), İstanbul: Hayalperest
- Keser, N. (2009). Sanat Sözlüğü, Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Kodal, T. & Öztürk, Ö. (2022). “Bernard Pras’ın Eserlerinin Anamorfoz, Göstergelerarasılık ve Yapısöküm Bağlamında İrdelenmesi”, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 9(87), 1792-1805. http://dx.doi.org/10.26450/jshsr.3205.
- Mitra, N. J., Pauly, M. (2009). “Shadow Art.” ACM Transactions on Graphics 28(5) Article 156 (December 2009), 7 pages. DOI = 10.1145/1618452.1618502 http://doi.acm.org/
- Sadekar, K., Tiwari, A., Raman, S. (2021) “Shadow Art Revisited: A Differentiable Rendering Based Approach”, arXiv:2107.14539v1 [cs.CV] 30 Jul 2021
https://arxiv.org/pdf/2107.14539.pdf/ Erişim tarihi:20.05.2023
- Sağlam, F. & Enginoğlu, T. (2016). “Atık Nesnelerin Sanat Eğitiminde Kullanılması”, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (14), 45-58. Retrieved from https://dergipark.org.tr /tr/pub/baebd/issue/31810/349059.
- Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2010). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi.
- Toluyağ, D. (2020). “Sanat Pratiğinde Enstalasyon, Mekân, Nesne ve Sanatçı Örnekleri”.
Akademik Sanat, 5(11), 101-114.
- Toluyağ, D. (2021). “Sanatta Akümülasyon Yöntemiyle Nesnelerin Sanat Yapıtına
Dönüştürülmesi”, İdil, 78 (2021 Şubat): s. 185–196. doi: 10.7816/idil-10-78-02
- Yılmaz, B. (2015). “Atık Nesneden Sanat Yapıtına Malzemenin Dönüşümü”, Art-e Sanat Dergisi, 8 (15), 185-197. Retrieved from https://dergipark.org.tr /en/pub/sduarte/issue/20736/221625