Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 19 - 46, 30.12.2020

Abstract

References

  • AKARTÜRK, Ekrem Ali, “2017 Anayasa Değişikliğinin Parlamentosuzlaştırma Etkisi Üzerine”, YÜHFD, Cilt: 15, 2020, ss. 1-25.
  • ANAYURT, Ömer, Anayasa Hukuku Genel Kısım (Temel İlkeler, Kavram ve Kurumlar), Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • ARSLAN, Rıza, Kuvvetler Ayrılığı Teorisi ve Uygulanan Örnekleri, Dora Yayın Dağıtım, Bursa, 2009.
  • ATAR, Yavuz, Türk Anayasa Hukuku, 13. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • AYDOĞDU, Yasin, “Güney Kore’de Uygulanan Hükümet Sistemleri Üzerine İncelemeler”, Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Yıl: 8, Sayı: 31, 2017, ss. 691-720.
  • AYDOĞDU, Yasin, “Yeni Hükümet Sisteminde Cumhurbaşkanlığı İşlemleri, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, Yıl: 9, Sayı: 1, 2019, ss. 86-93
  • BARBER, Nicholas W., “Prelude to the Separation of Powers”, Cambridge Law Journal, Vol.: 60, No.: 1, 2001, pp. 59-88.
  • BAŞGİL Ali Fuat, Esas Teşkilat Hukuku, Cilt: I, Yağmur Yayınevi, İstanbul, (1960 Tarihli Basıdan Tıpkı Basım), 2019.

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi

Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 19 - 46, 30.12.2020

Abstract

16.04.2017 tarihli halk oylaması ile kabul edilen ve 6771 sayılı kanunla
gerçekleştirilen anayasa değişikliği ile Türkiye’de parlamenter sistemden
Cumhurbaşkanlığı hükümet sistemine geçilmiştir. 09.07.2018 tarihinde halk tarafından
seçilen Cumhurbaşkanının göreve başlamasıyla yapılan değişiklikler bütünüyle yürürlüğe
girmiştir. Başkanlık sistemi merkezinde düzenlenen bu yeni Cumhurbaşkanlığı sisteminin
kendine özgü yönleri vardır. Bu sistemde kuvvetler ayrılığı ilkesi parlamenter sisteme
göre daha katı benimsenmektedir. Ancak kuvvetler ayrılığı ilkesinin etkili olabilmesi
devlet organlarının birbirlerini denetleyip sınırlandırabilmesine bağlıdır. Kuvvetler
ayrılığı sistemi siyasi iktidarın diktatörleşmesini engellemeye yönelik bir sistemdir. Bu
sistemde denge ve denetim mekanizmalarının düzgün kurulmaması veya doğru
işletilmemesi bireysel özgürlüklerin zedelenmesine sebep olmaktadır. Dolayısıyla
Cumhurbaşkanlığı sisteminde de devlet organlarının birbirleri ile nasıl bir etkileşimde
bulunduğu toplumun çıkarları ve bireysel özgürlükler açısından büyük önem
taşımaktadır. Yasama, yürütme ve yargı organlarının nasıl kuruldukları ve birbirleriyle
etkileşimleri sistemin temel yönlerini oluşturmaktadır. Meclis seçimleri ile
Cumhurbaşkanlığı seçimlerinin yapısı, Cumhurbaşkanlığı kararnemeleri, Anayasa
Mahkemesi üyelerinin atanmaları gibi pek çok husus kuvvetler ayrılığı ilkesinin
uygulanmasına yönelik düzenlemelerdir. Bu çalışmada da kuvvetler ayrılığı ilkesinin ne
olduğu, nasıl ortaya çıktığı ve geliştiği incelenmiş ve daha sonrasında Cumhurbaşkanlığı
sistemindeki denge ve denetim mekanizmaları bu ilke doğrultusunda değerlendirilmiştir.

References

  • AKARTÜRK, Ekrem Ali, “2017 Anayasa Değişikliğinin Parlamentosuzlaştırma Etkisi Üzerine”, YÜHFD, Cilt: 15, 2020, ss. 1-25.
  • ANAYURT, Ömer, Anayasa Hukuku Genel Kısım (Temel İlkeler, Kavram ve Kurumlar), Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • ARSLAN, Rıza, Kuvvetler Ayrılığı Teorisi ve Uygulanan Örnekleri, Dora Yayın Dağıtım, Bursa, 2009.
  • ATAR, Yavuz, Türk Anayasa Hukuku, 13. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2019.
  • AYDOĞDU, Yasin, “Güney Kore’de Uygulanan Hükümet Sistemleri Üzerine İncelemeler”, Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Yıl: 8, Sayı: 31, 2017, ss. 691-720.
  • AYDOĞDU, Yasin, “Yeni Hükümet Sisteminde Cumhurbaşkanlığı İşlemleri, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi”, Yıl: 9, Sayı: 1, 2019, ss. 86-93
  • BARBER, Nicholas W., “Prelude to the Separation of Powers”, Cambridge Law Journal, Vol.: 60, No.: 1, 2001, pp. 59-88.
  • BAŞGİL Ali Fuat, Esas Teşkilat Hukuku, Cilt: I, Yağmur Yayınevi, İstanbul, (1960 Tarihli Basıdan Tıpkı Basım), 2019.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Law in Context
Journal Section Articles
Authors

Bayram Doğan This is me 0000-0002-6920-2685

Ali Fuat Geyik 0000-0002-4007-9601

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Doğan, B., & Geyik, A. F. (2020). Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(2), 19-46.
AMA Doğan B, Geyik AF. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi. SDLR. December 2020;10(2):19-46.
Chicago Doğan, Bayram, and Ali Fuat Geyik. “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10, no. 2 (December 2020): 19-46.
EndNote Doğan B, Geyik AF (December 1, 2020) Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10 2 19–46.
IEEE B. Doğan and A. F. Geyik, “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi”, SDLR, vol. 10, no. 2, pp. 19–46, 2020.
ISNAD Doğan, Bayram - Geyik, Ali Fuat. “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 10/2 (December 2020), 19-46.
JAMA Doğan B, Geyik AF. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi. SDLR. 2020;10:19–46.
MLA Doğan, Bayram and Ali Fuat Geyik. “Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, vol. 10, no. 2, 2020, pp. 19-46.
Vancouver Doğan B, Geyik AF. Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde Kuvvetler Ayrılığı İlkesi. SDLR. 2020;10(2):19-46.