Bazı Müslüman araştırmacılar insan soyunun Âdem ve eşi
Havva’dan değil evrim sonucu başka bir ilkel türden tekâmül ederek bugüne
geldiğini savunmaktadır. Bu araştırmacıların en belirgin özelliği, keyfî te’viller
yaparak bu iddiayı Kur’ân âyetleriyle desteklemeye çalışmalarıdır. Oysaki
âyetlerde açıkça ilk yaratılan insanın Hz. Âdem olduğu, daha sonra eşinin
yaratıldığı ve insan neslinin bu ilk çiftin çocukları olduğu beyan
edilmektedir. Söz konusu araştırmacılardan biri Süleyman Ateş’tir. Ateş sadece
Kur’ân âyetlerini değil bazı âlimlerin ilgili açıklamalarını da kendi iddiasına
delil yapmaya çalışmıştır. Ateş 1975’te yayınlanan “Kur’ân-ı Kerîm’e Göre
Evrim Teorisi” adlı makalesinde Elmalılı Hamdi Yazır’ın tefsirinden
örnekler vererek onun evrim fikrini benimsediğini iddia etmektedir. Bunu da
parçacı bir yaklaşımla yapmakta, yani kendi fikrini destekleyecek bazı kısımları
seçerek kullanmaktadır. Onun bu husustaki tavrını daha sonraki eserlerinde
sürdürdüğü de görülmektedir. Halbuki Elmalılı’nın konuyla ilgili düşüncesi
bütüncül bir gözle incelendiğinde durumun hiç de Ateş’in yansıttığı gibi
olmadığı anlaşılmaktadır. Müellif Hz. Âdem’in evrim yoluyla başka canlı
türlerinden geldiği görüşünde değil, aksine onun kusursuz bir ilk insan olarak
yaratıldığı kanaatindedir. O bu
kanaat ve inancını telif etmiş olduğu büyük tefsiri “Hak Dini Kur’ân Dili”nde
açıkça beyan etmiştir. Netice itibariyle bu incelemenin asıl amacı bir şahıs
yahut bir şahsın evrim konusundaki fikrini tenkitten ziyade bir zihniyetin ve
yaklaşım tarzının sağlıksızlığını ortaya koymaktır. Ne yazık ki son zamanlarda,
bahsi geçen parçacı ve derinliksiz yorum çabalarının, İslami ilimlere dair en
hassas konularda bile artan bir ivmeyle yaygınlık kazandığı gözlenmektedir.
Tefsir Elmalılı Hamdi Âdem Yaratılış Evrim Süleyman Ateş İddia Yaklaşım
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | February 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 42 |