In this study, which deals with the biggest 20 airports in term of the number of passengers in Europe, the efficiency of airports was evaluated by using Multi Criteria Decision Making Methods and Data Envelopment Analysis. Based on the years 2010-2015, the criteria related to 20 airports were firstly weighted by the Entropy method and then the performance ranking was carried out by COPRAS and Grey Relational Analysis methods. In the study, criteria affecting performance were determined as; the number of passengers, the number of terminals, the parking capacity, the number of runways, the distance of the airport to the city center, the number of exit doors and the number of aircraft desks. In the Data Envelopment Analysis, the number of terminals, the parking capacity, the number of runways, the distance of the airport to the city center, the number of exit doors and the number of aircraft desks were used as input variables; the number of passengers was used as output variable.
As a result of the study, "Atatürk International Airport" ranks as 11th while "Madrid Barajas International Airport", "Frankfurt am Main International Airport" and "Charles de Gaulle International Airport” were the top three in COPRAS method. The "Atatürk International Airport" ranks as 14th while “Madrid Barajas International Airport", "Frankfurt am Main International Airport" and "London Gatwick Airport" were the top three in the Gray Relational Analysis method. In both ranking methods, "International Sabiha Gökçen Airport" is at the last line. According to the CCR model in the Data Envelopment Analysis 10 airports have been determined as effective.
Multi Criteria Decision Making Grey Relational Analysis Entropy COPRAS Data Envelopment Analysis Airport
Bu çalışmada, Avrupa’nın yolcu sayısı bakımından en büyük 20 havalimanının performansları Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri ile sıralanmış ve Veri Zarflama Analizi yöntemiyle de etkinlikleri değerlendirilmiştir. 2010-2015 yılları esas alınarak, 20 havalimanına ilişkin kriterlerin öncelikle ENTROPI yöntemi ile ağırlıkları hesaplanmış, daha sonra COPRAS ve Gri İlişkisel Analiz yöntemleri ile de performans sıralaması yapılmıştır. Çalışmada, performansı etkileyen kriterler; yolcu sayısı, terminal sayısı, otopark kapasitesi, pist sayısı, havalimanının şehir merkezine uzaklığı, çıkış kapı sayısı ve uçak stand sayısı olarak belirlenmiştir. Veri Zarflama Analizinde ise terminal sayısı, otopark kapasitesi, pist sayısı, havalimanının şehir merkezine uzaklığı, çıkış kapı sayısı ve uçak stand sayısı girdi değişkeni olarak, yolcu sayısı çıktı değişkeni olarak kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda, COPRAS yönteminde ilk üç sırada “Madrid Barajas International Airport”, “Frankfurt am Main International Airport” ve “Charles de Gaulle International Airport” havalimanları yer alırken, “Uluslararası Atatürk Havalimanı” on birinci sırada yer almıştır. Gri İlişkisel Analiz yönteminde ilk üç sırada “Madrid Barajas International Airport”, “Frankfurt am Main International Airport” ve “London Gatwick Airport” havalimanları yer alırken, “Uluslararası Atatürk Havalimanı” on dördüncü sırada yer almıştır. Her iki sıralama yönteminde son sırada “Uluslararası Sabiha Gökçen Havalimanı” yer almaktadır. Veri Zarflama Analizinde Charnes, Cooper ve Rhodes (CCR) modeline göre 10 havalimanının etkin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Çok Kriterli Karar Verme Gri İlişkisel Analiz ENTROPI COPRAS Veri Zarflama Analizi Havalimanı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 22 Issue: 4 |