The study aims to determine the views of teacher candidates towards using Facebook as a part of the course of Instructional Technology and Material Design. The study designed as a qualitative study, conducted in line with phenomenological design. Participants of the research were 87 teacher candidates who took Instructional Technology and Material Design course in the Education Faculty of Anadolu University in the academic year of 2014-2015 spring term. The data of the study was collected through structured interviews with open-ended questionnaire. According to the findings of the research, it was concluded that teacher candidates’ views on the use of Facebook application in the teaching-learning process were positive. Teacher candidates stated that; they had quick and easy access to their instructor, reached the needed information quickly, they were aware of information related to the course. At the same time teacher candidates stated that during the online consultation they received quick feedback which helped them to see their errors and solve their problems. Teacher candidates expressed that they allowed easy communication with their instructor through the application and it caused intimacy between student and instructor and saved time. When the benefit status of information shared on the Facebook group was considered, it was revealed that teacher candidates most benefited from the information given about the content of the course followed by material examples and reminders about homework. It was also found that majority of teacher candidates intend to use such applications during their teaching process.
Key words: Instructional Technology and Material Design course, Facebook, Teacher candidates
Bu araştırmanın amacı Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı dersinin bir parçası olarak kullanılan Facebook kullanımına yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemektir. Katılımcılarını 2014-2015 bahar döneminde Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı dersini alan 87 öğretmen adayının oluşturduğu bu çalışma nitel araştırmaya uygun olarak olgu bilim deseninde düzenlenmiştir. Araştırma verileri, yapılandırılmış görüşme tekniklerinden açık uçlu anket ile toplanmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı dersinin öğretme-öğrenme sürecinde Facebook kullanımına ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adayları çevrimiçi danışmaya ilişkin öğretim elemanına hızlı ve kolay ulaşabildiklerini, istenilen bilgiye çabuk ulaşabildiklerini, dersle ilgili bilgilerden haberdar olduklarını aynı zamanda hızlı dönüt alabildiklerini belirtmişlerdir. Aynı zamanda öğretmen adayları çevrimiçi danışma sırasında aldıkları dönütlerin, hızlı olduğunu, sorunlarını çözmeye yardımcı olduğunu ve hatalarını görmelerine yardımcı olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları öğretim elemanıyla olan iletişimlerine ilişkin uygulama sayesinde kolay iletişim sağladıklarını bu durumun öğrenci-öğretim elemanı arasında samimiyet ve zamandan tasarruf sağladığını dile getirmişlerdir. Facebook grubunda paylaşılan bilgilerden yararlanma durumlarına bakıldığında en çok dersin içeriği ile ilgili bilgilerden yararlandıkları bunu sırasıyla örnek materyaller ve ödevlerle ilgili hatırlatmaların izlediği görülmüştür. Öğretmen adaylarının öğretmenlik yaşantılarında Facebook kullanmaya ilişkin görüşleri incelendiğinde büyük çoğunluğunun bu tür uygulamaları kullanmayı düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Dersi, Facebook, Öğretmen adayları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 2 |