The study was planned to investigate the
relationship between attachment patterns and motivation levels of 48-72 month
old children attending preschool education institutions. In addition, the
question was asked whether the attachment patterns differ according to the
variables such as mother's age, educational status, working status and father's
age, educational status, and occupation. The population of the study consists of 48-72 months old children
attending kindergartens connected to primary school and independent
kindergartens in the Silvan district of Diyarbakır in the 2018-2019 academic
year. The sample of the study consists of 331 children from the universe
determined by using random cluster sampling formula. Data were obtained by
using “General Information Form”, “Attachment Story Completion Test” and “The
Motivation Scale for Preschool Children”. As a result of the
study, it was observed that attachment scores did not differ significantly
according to the variables of mother age, father age, mother education level
and father profession; however, it was found that there was a significant
difference according to the variables of father's education and mother's
working status. At the same time, it was found that the motivation levels of
the children with secure attachment were higher than those with insecure
attachment.
Araştırma
okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocukların bağlanma
örüntüleri ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla
planlanmıştır. Bununla birlikte bağlanma örüntülerinin annenin yaşı, öğrenim
durumu, çalışma durumu ve babanın yaşı, öğrenim durumu, mesleği gibi
değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği sorusuna da cevap aranmıştır.
Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini,
2018-2019 eğitim öğretim yılında Diyarbakır’ın Silvan ilçesinde bulunan ilkokula
bağlı anasınıfları ve bağımsız anaokullarına devam eden 48-72 aylık çocuklar
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini evrenden tesadüfî küme örnekleme
formülü kullanılarak belirlenmiş 331 çocuk oluşturmaktadır. Veriler “Genel
Bilgi Formu”, “Bağlanma Öykü Tamamlama Testi” ve “Okul Öncesi Çocuklar İçin
Motivasyon Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda bağlanma
puanlarının anne yaşı, baba yaşı, anne öğrenim durumu ve baba mesleği değişkenlerine
göre anlamlı farklılık göstermediği; baba öğrenim durumu ve anne çalışma durumu
değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bununla birlikte
güvenli bağlanan çocukların motivasyon düzeylerinin güvensiz bağlanan çocuklara
göre daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 27, 2019 |
Acceptance Date | October 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |