Bu çalışmada, yenilenebilir enerji kaynakları
konusunda geliştirilen tasarım temelli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Matematik ve
Mühendislik) etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel süreç
becerilerinin gelişimine, yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik tutumlarına
ve yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik bilgi düzeylerine etkisi
incelenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını, 2017-2018 bahar yarı yılında bir
devlet üniversitesinde fen bilgisi öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan
ve Fen Öğretimi ve Laboratuvar Uygulamaları II dersini alan 3. sınıf 25
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma, 13 haftalık uygulama sürecini
kapsamaktadır. Ön-test son-test tek gruplu deneysel desen olarak tasarlanan
çalışmada veriler, Bilimsel Süreç Becerileri testi, Yenilenebilir Enerji
Kaynaklarına Yönelik Tutum Ölçeği ve Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yönelik
Görüş formu kullanılarak toplanmıştır. Geliştirilen tasarım temelli FeTeMM
etkinliklerinin öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerini geliştirdiği tespit
edilirken, tutum puanlarını arttırdığı ancak bu artışın anlamlı bir değişikliğe
sebep olamadığı belirlenmiştir. Ayrıca uygulanan etkinliklerin öğretmen
adaylarının yenilebilir enerji kaynaklarına yönelik bilgilerini arttırdığı
bulgusuna da ulaşılmıştır. Bu bulgulara dayanılarak tasarım temelli FeTeMM
etkinliklerinin öğretmen eğitiminde kullanılmasına yönelik öneriler
getirilmiştir.
Bilimsel Süreç Becerileri Fen Bilgisi Öğretmen Adayları FeTeMM Tutum Yenilenebilir Enerji Kaynakları
In this study, the effectiveness design-based renewable energy sources
STEM (Science, Technology Engineering and Mathematics) activities on
pre-service science teachers’ science process skills, attitudes towards
renewable energy sources and their knowledge with respect to renewable energy
sources were investigated. The one group pretest-posttest design was used. 25
third grade pre-service science teachers enrolling in a public university
participated in the study. The study lasted for 13 weeks. The data were
collected in Science Teaching Laboratory Practices II course which was offered
in 2017-2018 spring semester. The data were collected by using Science Process
Skills Test, Attitudes towards renewable energy sources questionnaire and
opinions about renewable energy sources form. The results showed that design-based
STEM activities in renewable energy sources improved pre-service science
teachers’ science process skills. Even there was a small increase in the pre-service
science teachers’ attitude scores, there was no significant difference in their
attitude scores after implementation. Moreover, STEM activities increased
pre-service science teachers’ knowledge with respect to renewable energy
sources. Implications for implementation process were proposed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Acceptance Date | February 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |