The aim of this research is to develop a valid and reliable scale
that can be used to determine the self-efficacy beliefs of middle and
high school mathematics
teachers for their field qualification. Special Field Competences of Middle and
High School Mathematics
Teachers published by the Ministry of Education and similar researches in the
literature were examined and a pool of articles consisting of 87 items was
formed.
The number of items has
been reduced to 62 items as a result of expert opinion. The scale was applied
to 379 mathematics teachers working in five different school types in Istanbul. The results of exploratory factor
analysis revealed a scale named as Mathematics Teaching Self-Efficacy Scale
consisted of 50 items that factor loadings ranged from .526 to .817, and 7
subscales. These subscales are named as ‘Planning and Implementation’, ‘Inclusive
Students’, ‘Professional Development’, ‘Gifted and Talented Students’,
‘Extracurricular Activities’, ‘Math History’, ‘Use of Technology’. The total variance explained by 7
subscales was 66.217%. The Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient of the scale is .963 and subscales
range from .723 to .958.
Mathematics Mathematics teacher Field qualification Self efficacy beliefs Scale development
Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul
ve lise matematik öğretmenlerinin özel alan yeterliklerine ilişkin öz yeterlik
inançlarının belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek
geliştirmektir. Bu amaçla ilk olarak MEB’in yayımladığı İlköğretim ve
Ortaöğretim Matematik Öğretmeni Özel Alan Yeterlikleri ile alanyazında yer alan
benzer niteliğe sahip çalışmalar incelenerek 87 maddelik bir madde havuzu
oluşturulmuştur. Sonrasında uzman görüşleri alınmış ve madde sayısı 62’ye
düşürülmüştür. Ölçek, İstanbul ilinde beş farklı okul türünde görev yapan 379
matematik öğretmenine uygulanmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi
sonucunda Matematik Öğretimi Öz Yeterlik İnancı Ölçeği (MATÖZİ), faktör yükleri
,526 ile ,817 arasında değişen 50 madde ve yedi alt ölçekten oluşan bir yapı
sergilemiştir. Bu alt ölçekler; ‘Planlama ve Uygulama’, ‘Kaynaştırma
Öğrencileri’, ‘Mesleki Gelişim’, ‘Üstün Yetenekli Öğrenciler’, ‘Ders Dışı
Etkinlikler’, ‘Matematik Tarihi’ ve ‘Teknoloji Kullanımı’ şeklinde
isimlendirilmiştir. Yedi alt ölçeğin açıkladığı toplam varyans %66,217’dir. Ölçeğin
Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı ,963 olup alt ölçeklere ilişkin değerleri ,723
ile ,958 aralığında değişmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2020 |
Acceptance Date | April 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |