Research Article
BibTex RIS Cite

Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi

Year 2019, Volume: 10 Issue: 3, 284 - 288, 20.09.2019
https://doi.org/10.22312/sdusbed.517323

Abstract

Bu araştırma
zihinsel engelli çocukların sağlıklı kardeşlerinin benlik saygısı ve okul
başarılarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma
kapsamına, İç Anadolu’da bir İl merkezinde bulunan, Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı özel eğitim veren
iki okula kayıtlı zihinsel
engelli kardeşi olan, 9-18
yaş arası 91 sağlıklı çocuk alınmıştır.



Araştırmanın verileri 1.10.2012-30.06.2013 tarihleri arasında, tanıtıcı
bilgi formu, Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği ile toplanmıştır. Sağlıklı
kardeşlerin yıl sonu okul başarı puanları e-okul sisteminden elde edilmiştir.
Verilerin değerlendirilmesinde; Kolmogrov-smirnov testi, tanımlayıcı
istatistikler, Mann-Whitney U testi, Kruskall-Wallis ve Spearman Korelasyon
analizleri kullanılmıştır.



Araştırma kapsamına alınan zihinsel engelli çocukların sağlıklı
kardeşlerinin % 42.8’inin 12- 14 yaş grubunda ve % 57.1’inin kız olduğu, %
42.8’inin ikinci düzey ilköğretim sınıflarına devam ettiği belirlenmiştir.
Zihinsel engelli çocukların sağlıklı kardeşlerinin benlik saygısı puan
ortalaması 59.2±14.9 olarak belirlenmiş ve % 69.2’sinin orta düzeyde, %
27.5’nin ise yüksek düzeyde benlik saygısına sahip olduğu bulunmuştur.
Araştırmada sağlıklı kardeşlerin benlik saygılarının zihinsel engelli kardeşin
cinsiyeti ve babanın çalışma durumundan etkilendiği bulunmuştur (p<0.05).
Sağlıklı kardeşlerin  %60.4’ünün yıl sonu
okul başarı derecesinin “iyi” olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmada sağlıklı
kardeşlerin benlik saygısı ile okul başarı dereceleri arasında ilişki
saptanmamıştır.



Bu sonuçlar doğrultusunda; sağlık çalışanları özellikle hemşireler ve
sağlıklı çocukların okullarının rehberlik birimi tarafından ailelere,  sağlıklı çocuklarının benlik saygısını ve
okul başarısını destekleyen, engelli çocukları kadar sağlıklı çocuklarının
farkında olmaları ve bu çocuklara yeterli zaman ayırmaları konusunda
yönlendiren aynı zamanda sağlıklı çocukların, engelli kardeşlerine ilişkin
olumlu duygu ve düşünce geliştirmelerini sağlayan kapsamlı eğitimlerin
verilmesi önerilmektedir.

References

  • Er M. Çocuk, hastalık, anne-babalar ve kardeşler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2006; 49: 155-168.
  • Eripek S, editör. Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar. 1. Baskı. Ankara, Maya Akademi, 2009; s. 51-81.
  • Sucuoğlu B, editör. Zihin Engelliler ve Eğitimleri. 2. Baskı. Ankara, Kök Yayıncılık, 2009; s. 48-84.
  • Baykoç Dönmez N,Bayhan P, Artan İ. Engelli çocuğa sahip ailelerin beklentileri ve endişe duydukları konuların incelenmesi. Sosyal Hizmetler Dergisi 2000; 1: 16-23.
  • Aylaz R, Yılmaz U, Polat S. Effect of difficulties experienced by parents of autistic children on their sexual life: a qualitative study. Journal Sexuality and Disability 2012; 30: 395-406.
  • Riggio H. R. Measuring attitudes toward adult sibling relationships: the life span sibling relationship scale, Journal of Socialand Personal Relationships 2000; 17: 707-728.
  • Cüceloğlu D, editör. İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1994: s. 24.
  • Yavuzer H, editör. Ana-Baba ve Çocuk. 12. Basım. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1999; s.10-32.
  • Çelenk S. Okul başarısının ön koşulu: okul aile dayanışması. İlköğretim-Online 2003;2 (2):28-34.
  • Malkoç G. Aile Eğitimi ve Eğitimde Nitelik Geliştirme, Eğitimde Arayışlar I.Sempozyumu. İstanbul, Kültür Koleji Yayınları, 1993; s. 10-20.
  • Keskin G, Sezgin B. Bir grup ergende okul başarısına etki eden etmenlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009; 4: 3-18.
  • Bilgin A, Kartal H. İşitme engelli ve engelli olmayan ilköğretim öğrencilerinin benlik kavramları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 15: 43-52.
  • Atasoy S. Engelli (otistik) kardeşe sahip olan bireylerin kardeş ilişkilerinin incelenmesi [Uzmanlık Tezi]. İzmir, Ege Üniversitesi, 2002; s. 4-10.
  • Çavuşoğlu H, editör. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1. Ankara, Sistem Ofset Basımevi, 2011; s. 51.
  • Hockenberry M, Wilson D, editors. Wong’s Essentials of Pediatric Nursing, 9th ed. Missouri, Mosby, 2009; p. 2-33.
  • Özşenol F, Işıkhan V, Ünay B ve ark. Engelli çocuğa sahip ailelerin aile işlevlerinin değerlendirilmesi, Gülhane Tıp Dergisi 2003; 45: 156 -164.
  • Sarı HY. Zihinsel engelli çocuğu olan ailelerde aile yüklenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 11: 1-7.
  • Altuğ Özsoy S, Özkahraman Ş, Çallı F. Zihinsel engelli çocuk sahibi ailelerin yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Aile ve Toplum Dergisi 2006; 3: 69-77.
  • Cullen JC, MacLeod JA, Williams PD. Coping, satisfaction, and the life cycle in families with mentally retarded persons, Issues Comprehensive Pediatric Nursing 1991; 14: 193-207.
  • Van Riper M. Family variables associated with well-being in siblings of children with DownSyndrome. J Fam Nurs 2000; 6: 267-286.
  • Saban F, Arıkan D. The self- esteem and anxiety of children with and without mentally retarded siblings. Journal of Research In Medical Sciences 2013; 18: 961-969.
  • Dyson LL. The psychosocial functioning of school age children who have siblings developmental disabilities:change andstabilityover time. J Appl Dev Psychol 1999; 20: 253-271.
  • Erbil N, Divan Z, Önder P. Ergenlerin benlik saygısına ailelerinin tutum ve davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum Dergisi 2006; 3(10): 7-15.
  • Öztürk S. Anne-babası boşanmış 9–13 yaşlarındaki çocuklar ile aynı yaş grubundaki anne-babası boşanmamış çocukların benlik saygısı ve kaygı düzeyleri ilişkisi [Yüksek Lisans Tezi]. İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2006; s. 6-37.
  • Coruthamel CS. Siblings of handicapped children: a group support program. Early Child and Care 1998; 37: 119-131.
Year 2019, Volume: 10 Issue: 3, 284 - 288, 20.09.2019
https://doi.org/10.22312/sdusbed.517323

Abstract

References

  • Er M. Çocuk, hastalık, anne-babalar ve kardeşler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi 2006; 49: 155-168.
  • Eripek S, editör. Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar. 1. Baskı. Ankara, Maya Akademi, 2009; s. 51-81.
  • Sucuoğlu B, editör. Zihin Engelliler ve Eğitimleri. 2. Baskı. Ankara, Kök Yayıncılık, 2009; s. 48-84.
  • Baykoç Dönmez N,Bayhan P, Artan İ. Engelli çocuğa sahip ailelerin beklentileri ve endişe duydukları konuların incelenmesi. Sosyal Hizmetler Dergisi 2000; 1: 16-23.
  • Aylaz R, Yılmaz U, Polat S. Effect of difficulties experienced by parents of autistic children on their sexual life: a qualitative study. Journal Sexuality and Disability 2012; 30: 395-406.
  • Riggio H. R. Measuring attitudes toward adult sibling relationships: the life span sibling relationship scale, Journal of Socialand Personal Relationships 2000; 17: 707-728.
  • Cüceloğlu D, editör. İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1994: s. 24.
  • Yavuzer H, editör. Ana-Baba ve Çocuk. 12. Basım. İstanbul, Remzi Kitabevi, 1999; s.10-32.
  • Çelenk S. Okul başarısının ön koşulu: okul aile dayanışması. İlköğretim-Online 2003;2 (2):28-34.
  • Malkoç G. Aile Eğitimi ve Eğitimde Nitelik Geliştirme, Eğitimde Arayışlar I.Sempozyumu. İstanbul, Kültür Koleji Yayınları, 1993; s. 10-20.
  • Keskin G, Sezgin B. Bir grup ergende okul başarısına etki eden etmenlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009; 4: 3-18.
  • Bilgin A, Kartal H. İşitme engelli ve engelli olmayan ilköğretim öğrencilerinin benlik kavramları ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2002; 15: 43-52.
  • Atasoy S. Engelli (otistik) kardeşe sahip olan bireylerin kardeş ilişkilerinin incelenmesi [Uzmanlık Tezi]. İzmir, Ege Üniversitesi, 2002; s. 4-10.
  • Çavuşoğlu H, editör. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1. Ankara, Sistem Ofset Basımevi, 2011; s. 51.
  • Hockenberry M, Wilson D, editors. Wong’s Essentials of Pediatric Nursing, 9th ed. Missouri, Mosby, 2009; p. 2-33.
  • Özşenol F, Işıkhan V, Ünay B ve ark. Engelli çocuğa sahip ailelerin aile işlevlerinin değerlendirilmesi, Gülhane Tıp Dergisi 2003; 45: 156 -164.
  • Sarı HY. Zihinsel engelli çocuğu olan ailelerde aile yüklenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 11: 1-7.
  • Altuğ Özsoy S, Özkahraman Ş, Çallı F. Zihinsel engelli çocuk sahibi ailelerin yaşadıkları güçlüklerin incelenmesi. Aile ve Toplum Dergisi 2006; 3: 69-77.
  • Cullen JC, MacLeod JA, Williams PD. Coping, satisfaction, and the life cycle in families with mentally retarded persons, Issues Comprehensive Pediatric Nursing 1991; 14: 193-207.
  • Van Riper M. Family variables associated with well-being in siblings of children with DownSyndrome. J Fam Nurs 2000; 6: 267-286.
  • Saban F, Arıkan D. The self- esteem and anxiety of children with and without mentally retarded siblings. Journal of Research In Medical Sciences 2013; 18: 961-969.
  • Dyson LL. The psychosocial functioning of school age children who have siblings developmental disabilities:change andstabilityover time. J Appl Dev Psychol 1999; 20: 253-271.
  • Erbil N, Divan Z, Önder P. Ergenlerin benlik saygısına ailelerinin tutum ve davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum Dergisi 2006; 3(10): 7-15.
  • Öztürk S. Anne-babası boşanmış 9–13 yaşlarındaki çocuklar ile aynı yaş grubundaki anne-babası boşanmamış çocukların benlik saygısı ve kaygı düzeyleri ilişkisi [Yüksek Lisans Tezi]. İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, 2006; s. 6-37.
  • Coruthamel CS. Siblings of handicapped children: a group support program. Early Child and Care 1998; 37: 119-131.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

Birgül Tuncay 0000-0002-1066-5159

Sevinç Polat 0000-0001-7718-9428

Publication Date September 20, 2019
Submission Date January 24, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 10 Issue: 3

Cite

Vancouver Tuncay B, Polat S. Zihinsel Engelli Çocukların Sağlıklı Kardeşlerinin Benlik Saygısı ve Okul Başarısının Belirlenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(3):284-8.

SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, makalenin gönderilmesi ve yayınlanması dahil olmak üzere hiçbir aşamada herhangi bir ücret talep etmemektedir. Dergimiz, bilimsel araştırmaları okuyucuya ücretsiz sunmanın bilginin küresel paylaşımını artıracağı ilkesini benimseyerek, içeriğine anında açık erişim sağlamaktadır.