Objective
This study aims to share the results of the two-year implementation phase of the Evidence-Based Medicine (EBM) course, which was restructured and updated at Manisa Celal Bayar University Faculty of Medicine (MCBUFoM).
Materials and Method
All (N = 514) students enrolled in Year-1 at MCBUFoM in the academic years of 2018-2019 and 2019-2020 were included in this cross-sectional study. Course goal, competencies and learning objectives were determined and sessions were developed accordingly. This restructured 12-hour course was given in six sessions, four of which were theoretical and two were practical. Lectures, practical exercises using mobile devices in small groups and case-based problem-solving activities were used as instruction methods.
Students’ self-efficacy perceptions and their feedback regarding the EBM course were collected via two separate online questionnaire forms containing structured and semi-structured items. The responses of the students who attended the EBM course sessions were analyzed and reported.
Results
A total of 195 Year-1 students (37.7%) responded to the survey questionnaires. One hundred seventy-two of these students (88.2%) reported that they attended EBM course sessions. Based on their participation, 68 (39.5%) students have not attended any practical sessions, and 104 (60.5%) students have attended at least one practical session. Ninety-one (65.0%) of the students stated that the time allocated to the course was sufficient.
It was revealed that the mean total score of students' self-efficacy perceptions regarding the learning objectives of the EBM course was 3.41 ± 0.85, and the highest mean value was found in application dimension (3.49 ± 1.06). Students' self-efficacy perceptions were found to be significantly higher for the students who attended the practical sessions. Students’ level of satisfaction regarding the course was high for all evaluation domains. “The scope of the course” was most frequently (n = 86, 56.2%) reported response as the “most beneficial aspect of the course” by the students.
Conclusions
The findings obtained in this study were found to be compatible with the data reported in the literature. Starting the EBM training early, and continuing them throughout the medical education will increase the permanence of the knowledge acquired. Utilizing case-based clinical problems and mobile devices will have a significant positive impact on students' perception of self-efficacy concerning EBM.
Amaç
Bu çalışmada Manisa
Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde (MCBÜTF) yeniden yapılandırılarak
güncellenen Kanıta Dayalı Tıp (KDT) dersinin ilk iki yıl uygulamasına ilişkin
sonuçların paylaşılması amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem
Kesitsel tarama
desenindeki bu araştırmaya MCBÜTF’de 2018-2019 ve 2019-2020 yıllarında
Dönem-1’e kayıtlı tüm (N=514) öğrenciler dahil edilmiştir. KDT derslerinin
planlamasında genel amaç, yeterlikler ve öğrenme hedefleri belirlenmiştir. Buna
göre planlanan dersler, dördü kuramsal, ikisi uygulama olmak üzere toplam 12
saatlik altı oturumda uygulanmıştır. Derslerde kuramsal sunum, küçük gruplarda
mobil cihazlar kullanılarak yapılan uygulamalar ve olguya dayalı problem çözümü
öğretim yöntemleri kullanılmıştır.
KDT dersine ilişkin
öğrenci özyeterlik algıları ve geri bildirimleri, Likert tipi ölçekler ile
değerlendirilen, yapılandırılmış ve yarı yapılandırılmış maddeler içeren iki
ayrı çevrimiçi anket formu ile alınmıştır.
KDT ders oturumlarına katılan öğrencilerin yanıtları analiz edilerek
raporlanmıştır.
Bulgular
Araştırma anket
formlarını Dönem 1 öğrencilerinin %37,7’si (n=195) yanıtlamıştır. Bu
öğrencilerin 172’si (%88,2) KDT ders oturumlarına katıldığını bildirmiştir.
Derslere katılan öğrenciler uygulama oturumlarına katılma durumlarına göre
kategorize edildiğinde 68 (%39,5) öğrencinin hiçbir uygulama dersine
katılmadığı, 104 (%60,5) öğrencinin en az bir uygulama dersine katıldığı
belirlenmiştir. Öğrencilerin 91’i (%65) derse ayrılan sürenin yeterli olduğunu
bildirmiştir.
Öğrencilerin KDT
dersinin öğrenme hedeflerine ilişkin özyeterlik algısı toplam puan ortalaması
3,41±0,85, en yüksek ortalama değer ise
uygulama boyutunda (3,49±1,06) saptanmıştır. Öğrencilerin özyeterlik
algılarının uygulama oturumlarına katılan öğrencilerde istatistiksel olarak
anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin derse ilişkin
beğenileri tüm başlıklarda yüksek düzeyde saptanmıştır. Öğrencilerin en yararlı
yön olarak bildirdikleri ifadelerden “Dersin
kapsamı” en sık dile getirilen
yanıt (n=86, %56,2) olarak belirlenmiştir.
Tartışma ve Sonuçlar
Bu çalışmada elde
edilen bulgular literatür ile uyumlu olduğu görülmüştür. KDT eğitimlerinin
erken dönemde başlaması ve tıp eğitimi boyunca sürdürülmesi öğrenme
kalıcılığını artıracaktır. Olguya dayalı uygulamalar ve mobil cihazlar
kullanılmasının öğrencilerin KDT konusunda kendilerini yeterli hissetmelerine
önemli etkisi olacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2020 |
Submission Date | February 21, 2020 |
Acceptance Date | September 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 27 Issue: 4 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.