Research Article
BibTex RIS Cite

Specialization Preferences of Medical Faculty Students, Consideration of Choosing Medical Pharmacology and Related Factors; An Example of Term 3

Year 2025, Volume: 32
https://doi.org/10.17343/sdutfd.1460668

Abstract

Objective: This study aims to determine the specialty preferences of third-year medical students and their considerations regarding choosing Medical Pharmacology as a specialty, as well as to evaluate the related factors.
Material and Method: The universe of this cross-sectional analytical study consisted of 3rd-year students of Suleyman Demirel University Faculty of Medicine. Data were collected by using a questionnaire prepared by the researchers. Analyses were conducted by using SPSS 22.0 software.
Results: The data of 143 participants were used in this study, and 85.3% of the participants indicated that they chose the medical faculty by their own will. 97.9% of the research group stated that they planned to specialize after graduation. The specialty that the participants considered most for the Medical Specialization Exam was internal medicine with 57.3%.14.7% of the group expressing a desire to specialize in medical pharmacology. The most preferred factor affecting the choice of medical pharmacology was the absence of night shifts at 49.7%.
Conclusion: In our study, it was determined that the majority of medical students planned to specialize, and many of them stated that they preferred areas of specialization within medicine. The primary rationale for preferring medical pharmacology is the absence of seizures, whereas the main reason for its disfavor is the perceived lack of professional satisfaction. Determining the factors affecting the specialty preferences of medical school students and addressing relevant issues is important for increasing the effectiveness of health service delivery. Therefore, comprehensive studies are needed on this subject.

Ethical Statement

Before the study, ethical approval was obtained from the Ethics Committee of Suleyman Demirel Faculty of Medicine (Decision No: 15, dated 03.01.2024), and permission was received from the Dean's Office of Suleyman Demirel University Faculty of Medicine on January 12, 2024, for the conduct of the study. Participants were given necessary information about the purpose of the research and the scientific evaluation of the data. The study was conducted in accordance with the principles set forth in the Declaration of Helsinki.

Supporting Institution

None.

Thanks

None.

References

  • 1-Yoney H, Yavuz DG. Tıpta uzmanlık seçimi. Marmara Üniversitesi Yayınları 2010;778 ISBN: 978-975-400-329-1
  • 2- Orhaner E, Mutlu S. Sağlık personelinin iş tatmininin motivasyon üzerine etkisi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 2018;4(1):74-93
  • 3-Ömürbek N, Tunca MZ, Özcan A ve ark. AHP topsıs yönteminin tıpta uzmanlık alan seçiminde kullanımı. Akdeniz İİBF Dergisi 2016;16(33):201-19
  • 4- Cansever İH, Metin A, Merve Kİ. Tıp öğrencilerinin tıpta uzmanlık tercihlerini etkileyen faktörler üzerine sistematik derleme. OPUS International Journal of Society Researches 2020;16(27):791-812
  • 5- Yılmaz Y, Uçar E, Ertin H. Tıpta uzmanlık eğitimi ve asistan hekimlerin sorunlarının irdelenmesi: Bir anket çalışması. Tıp Eğitimi Dünyası 2019;18(54):21-9
  • 6- Tengiz FI, Babaoğlu AB. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kariyer tercihleri ve bu tercihleri etkileyen faktörler. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2020;27(1):67-78
  • 7- Çıtıl R, Keten M. Tıp fakültesi öğrencilerinin uzmanlık tercihleri ve mesleki kaygı düzeyleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2021;13(3):171-92
  • 8- Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2022 [Internet]. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü 2024. Yayın No : 1279 [cited 10 March 2024]. Available from: https://www.saglik.gov.tr/TR-103184/saglik-istatistikleri-yilligi-2022-yayinlanmistir.html
  • 9- Ergun Y. Klinik farmakoloji: Türkiye açısından geleceğe yönelik bir perspektif. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi 2018;27(4):459-82
  • 10- Kayaalp O. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. 13. Baskı. Pelikan Yayıncılık, Ankara; 2012
  • 11- Winquist RJ, Mullane K, Williams M. The fall and rise of pharmacology–(Re-) defining the discipline? Biochemical Pharmacology 2014;87(1):4-24
  • 12- Gasiorowski J, Rudowicz E, Safranow K. Motivation towards medical career choice and future career plans of Polish medical students. Advances in Health Sciences Education 2015;20:709-25
  • 13- Dörtyol BG. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası ile ilgili düşünceleri, kariyer seçimleri ve etkileyen faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası 2017;16(50):12-21
  • 14- Korkmaz H, Şenol Y. Tıp öğrencilerinin kariyer seçimine yönelik motivasyonları ve karakteristik özellikleri: Program geliştirme açısından doğurguları. Hacettepe University Journal of Education 2013;28:258-68
  • 15-Yıldırım Dİ, Marakoğlu K. Tıp fakültesi internlerinin tıp eğitimi ile tıpta uzmanlık sınavı hakkındaki düşünceleri ve branş tercihlerinin belirlenmesi. Genel Tıp Dergisi 2019;29(4):183-9
  • 16- Çelik F. Tıbbın ve cerrahinin felsefesi. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi 2012(21):94-8
  • 17- Teke AK, Cengiz E, Demir C. Hekimlerin empatik özelliklerinin ölçümü ve bu ölçümlerin demografik değişkenlere göre değişimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2010;19(3):505-16
  • 18- Kiolbassa K, Miksch A, Hermann K, et al. Becoming a general practitioner- Which factors have the most impact on the career choice of medical students? BMC Family Practice 2011;12:1-7 19- Lefevre JH, Roupret M, Kerneis S, et al. Career choices of medical students: A national survey of 1780 students. Medical Education 2010;44(6):603-612
  • 20- Yapalak AN, Ucar A, Yuce S, et al. An evaluation of factors affecting the selection of medical specialties. Journal of Istanbul Faculty of Medicine 2021;84(1):120-9
  • 21- Budakoglu I, Karabacak O, Coskun O, et al. Personality and learning styles of final-year medical students and the impact of these variables on medical specialty choices. Gazi Medical Journal 2014;25(4):138-141
  • 22- Açıkgöz B, Ekemen A, Zorlu I, et al. Tıp öğrencilerinde uzmanlaşma eğilimi, uzmanlık alan seçimi ve etkileyen faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2019;12(1):113-125
  • 23- Göksu MM, Taşlıdere B. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerin tıpta uzmanlık sınavında tercihlerini etkileyen faktörler ve acil tıp uzmanlığı dalı hakkında tutumları. Anatolian Journal of Emergency Medicine 2021;4(1):6-11
  • 24- Koksal S, Vehid S, Tunckale A, et al. The attitude of students of Cerrahpasa School of Medicine on medical education and post-graduation situation. Cerrahpasa J Med 1999; 30(4): 251-258
  • 25- Uz MH. Ankara, İstanbul, Diyarbakır, Muğla, Sivas, Tokat ve Yozgat illerindeki pratisyen hekimlerin belirli temel sağlık konularındaki hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi:2018
  • 26- Kılıç M, Şebnem TU. İnsan kaynakları planlaması açısından Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde çalışan hekimlerin sorunları ve memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2004;7(1):39-64
  • 27- Ergin A, Dikbaş E, Bozkurt Aİ, ve et al. Tıp fakültesi öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer seçimi ve etkileyen faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası 2011;32(32):8-17
  • 28- Bulut Ö. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi 6. sınıf öğrencilerinin mesleğe ve uzmanlık eğitimine bakışı ve uzmanlık seçimini etkileyen faktörler. 2022. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi. 2022
  • 29- Tekin Ç, Güneş G, Türkol E. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin tıpta uzmanlık tercihleri ve etkileyen faktörler. Annals of Health Sciences Research 2013;2(1):5-10
  • 30- Dikici MF, Yaris F, Topsever P, et al. Factors affecting choice of specialty among first-year medical students of four universities in different regions of Turkey. Croat Med J 2008;49: 415-20
  • 31- McCord JH, McDonald R, Leverson G, et al. Motivation to pursue surgical subspecialty training: is there a gender difference? J Am Coll Surg 2007;205: 698-703
  • 32- Buddeberg-Fischer B, Klaghofer R, Stamm M, et al. Primary care in Switzerland-no longer attractive for young physicians? Swiss Med Wkly 2006; 136: 416-24
  • 33- Yılmaz N, Alkan A, Ertümer AG, ve et al. Tıpta uzmanlık alanlarının toplumsal cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Cukurova Medical Journal 2021;46(3):1257-66
  • 34- Khader Y, Al-Zoubi D, Amarin Z, et al. Factors affecting medical students in formulating their specialty preferences in Jordan. BMC Medical Education 2008;8:1-7
Year 2025, Volume: 32
https://doi.org/10.17343/sdutfd.1460668

Abstract

References

  • 1-Yoney H, Yavuz DG. Tıpta uzmanlık seçimi. Marmara Üniversitesi Yayınları 2010;778 ISBN: 978-975-400-329-1
  • 2- Orhaner E, Mutlu S. Sağlık personelinin iş tatmininin motivasyon üzerine etkisi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi 2018;4(1):74-93
  • 3-Ömürbek N, Tunca MZ, Özcan A ve ark. AHP topsıs yönteminin tıpta uzmanlık alan seçiminde kullanımı. Akdeniz İİBF Dergisi 2016;16(33):201-19
  • 4- Cansever İH, Metin A, Merve Kİ. Tıp öğrencilerinin tıpta uzmanlık tercihlerini etkileyen faktörler üzerine sistematik derleme. OPUS International Journal of Society Researches 2020;16(27):791-812
  • 5- Yılmaz Y, Uçar E, Ertin H. Tıpta uzmanlık eğitimi ve asistan hekimlerin sorunlarının irdelenmesi: Bir anket çalışması. Tıp Eğitimi Dünyası 2019;18(54):21-9
  • 6- Tengiz FI, Babaoğlu AB. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kariyer tercihleri ve bu tercihleri etkileyen faktörler. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2020;27(1):67-78
  • 7- Çıtıl R, Keten M. Tıp fakültesi öğrencilerinin uzmanlık tercihleri ve mesleki kaygı düzeyleri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2021;13(3):171-92
  • 8- Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2022 [Internet]. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü 2024. Yayın No : 1279 [cited 10 March 2024]. Available from: https://www.saglik.gov.tr/TR-103184/saglik-istatistikleri-yilligi-2022-yayinlanmistir.html
  • 9- Ergun Y. Klinik farmakoloji: Türkiye açısından geleceğe yönelik bir perspektif. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi 2018;27(4):459-82
  • 10- Kayaalp O. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji. 13. Baskı. Pelikan Yayıncılık, Ankara; 2012
  • 11- Winquist RJ, Mullane K, Williams M. The fall and rise of pharmacology–(Re-) defining the discipline? Biochemical Pharmacology 2014;87(1):4-24
  • 12- Gasiorowski J, Rudowicz E, Safranow K. Motivation towards medical career choice and future career plans of Polish medical students. Advances in Health Sciences Education 2015;20:709-25
  • 13- Dörtyol BG. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası ile ilgili düşünceleri, kariyer seçimleri ve etkileyen faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası 2017;16(50):12-21
  • 14- Korkmaz H, Şenol Y. Tıp öğrencilerinin kariyer seçimine yönelik motivasyonları ve karakteristik özellikleri: Program geliştirme açısından doğurguları. Hacettepe University Journal of Education 2013;28:258-68
  • 15-Yıldırım Dİ, Marakoğlu K. Tıp fakültesi internlerinin tıp eğitimi ile tıpta uzmanlık sınavı hakkındaki düşünceleri ve branş tercihlerinin belirlenmesi. Genel Tıp Dergisi 2019;29(4):183-9
  • 16- Çelik F. Tıbbın ve cerrahinin felsefesi. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi 2012(21):94-8
  • 17- Teke AK, Cengiz E, Demir C. Hekimlerin empatik özelliklerinin ölçümü ve bu ölçümlerin demografik değişkenlere göre değişimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2010;19(3):505-16
  • 18- Kiolbassa K, Miksch A, Hermann K, et al. Becoming a general practitioner- Which factors have the most impact on the career choice of medical students? BMC Family Practice 2011;12:1-7 19- Lefevre JH, Roupret M, Kerneis S, et al. Career choices of medical students: A national survey of 1780 students. Medical Education 2010;44(6):603-612
  • 20- Yapalak AN, Ucar A, Yuce S, et al. An evaluation of factors affecting the selection of medical specialties. Journal of Istanbul Faculty of Medicine 2021;84(1):120-9
  • 21- Budakoglu I, Karabacak O, Coskun O, et al. Personality and learning styles of final-year medical students and the impact of these variables on medical specialty choices. Gazi Medical Journal 2014;25(4):138-141
  • 22- Açıkgöz B, Ekemen A, Zorlu I, et al. Tıp öğrencilerinde uzmanlaşma eğilimi, uzmanlık alan seçimi ve etkileyen faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2019;12(1):113-125
  • 23- Göksu MM, Taşlıdere B. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerin tıpta uzmanlık sınavında tercihlerini etkileyen faktörler ve acil tıp uzmanlığı dalı hakkında tutumları. Anatolian Journal of Emergency Medicine 2021;4(1):6-11
  • 24- Koksal S, Vehid S, Tunckale A, et al. The attitude of students of Cerrahpasa School of Medicine on medical education and post-graduation situation. Cerrahpasa J Med 1999; 30(4): 251-258
  • 25- Uz MH. Ankara, İstanbul, Diyarbakır, Muğla, Sivas, Tokat ve Yozgat illerindeki pratisyen hekimlerin belirli temel sağlık konularındaki hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının saptanması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi:2018
  • 26- Kılıç M, Şebnem TU. İnsan kaynakları planlaması açısından Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde çalışan hekimlerin sorunları ve memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2004;7(1):39-64
  • 27- Ergin A, Dikbaş E, Bozkurt Aİ, ve et al. Tıp fakültesi öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer seçimi ve etkileyen faktörler. Tıp Eğitimi Dünyası 2011;32(32):8-17
  • 28- Bulut Ö. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi 6. sınıf öğrencilerinin mesleğe ve uzmanlık eğitimine bakışı ve uzmanlık seçimini etkileyen faktörler. 2022. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi. 2022
  • 29- Tekin Ç, Güneş G, Türkol E. İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin tıpta uzmanlık tercihleri ve etkileyen faktörler. Annals of Health Sciences Research 2013;2(1):5-10
  • 30- Dikici MF, Yaris F, Topsever P, et al. Factors affecting choice of specialty among first-year medical students of four universities in different regions of Turkey. Croat Med J 2008;49: 415-20
  • 31- McCord JH, McDonald R, Leverson G, et al. Motivation to pursue surgical subspecialty training: is there a gender difference? J Am Coll Surg 2007;205: 698-703
  • 32- Buddeberg-Fischer B, Klaghofer R, Stamm M, et al. Primary care in Switzerland-no longer attractive for young physicians? Swiss Med Wkly 2006; 136: 416-24
  • 33- Yılmaz N, Alkan A, Ertümer AG, ve et al. Tıpta uzmanlık alanlarının toplumsal cinsiyet açısından değerlendirilmesi. Cukurova Medical Journal 2021;46(3):1257-66
  • 34- Khader Y, Al-Zoubi D, Amarin Z, et al. Factors affecting medical students in formulating their specialty preferences in Jordan. BMC Medical Education 2008;8:1-7
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Medical Education
Journal Section Research Articles
Authors

Songül Özkula 0000-0003-4977-2784

Edanur Doğan 0000-0002-0728-3408

Early Pub Date January 7, 2025
Publication Date
Submission Date April 15, 2024
Acceptance Date December 30, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 32

Cite

Vancouver Özkula S, Doğan E. Specialization Preferences of Medical Faculty Students, Consideration of Choosing Medical Pharmacology and Related Factors; An Example of Term 3. Med J SDU. 2025;32.

                                                                                               14791 


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.