Gelişen teknolojiye rağmen ders
kitapları en çok kullanılan araç gereçlerdir. Hedef kitleye uygun metinler öğretmenlerin
işini kolaylaştıracağı gibi öğrencinin okuma zevk ve alışkanlığı kazanmasında
önemlidir. Hedef kitleye uygun metin seçme yollarından biri okunabilirlik
düzeyini belirlemektir. Bu araştırmada Orta Okul Türkçe 5. Sınıf Ders
Kitabı’ndaki öyküleyici ve bilgilendirici metinlerin okunabilirliğini
belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. 14
öyküleyici 12 bilgilendirici metin incelenmiştir. Araştırma sonucunda
bilgilendirici metinlerin öyküleyici metinlere göre daha uzun sözcük ve
cümlelerden oluştuğu ve okunabilirlik düzeyinin daha zor olduğu, metinlerin
kolaydan zora sıralanmadığı ve metin türleri arasındaki farkın anlamlı olduğu
görülmüştür.
Despite the technological advances, textbooks are the most used tools.
Texts suitable for the target group are important for the student to gain the
pleasure and habit of reading, and makes the teachers’ job easier as well. The
aim of this study is to determine the readability of narrative and informative
text located in the 5th-grade Turkish textbook. Screening method was used in
the study. 14 narrative texts and 12 informative texts were studied. As a
result of the research, it was seen that informative texts were composed of
longer words and phrases than narrative texts and the level of readability were
more difficult, the texts were not arranged from easy to difficult, and the
differences between text types were found to be significant.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2016 |
Submission Date | January 11, 2017 |
Acceptance Date | December 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |