In this study, the hopelessness levels of the senior students studying at Pre-school and Primary school Teaching in 2017-2018 academic year were examined in terms of different variables. That study is conducted in a survey model research. A total of 114 students that consist of 47 primary school and 67 pre-primary teachers. "Beck Hopelessness Scale" developed by Beck and "Personal Information Form" developed by researchers were used as a data collection tools. In addition to demographic features, only one open-ended question is included in the personal information form. In the analysis of qualitative data, content analysis technique was used. As a result of the research, it was determined that the hopelessness level of pre-service teachers was at a medium level close to high (X̄ = 14.37). There was a significant difference in the hopelessness levels of pre-service teachers according to the family communication variable. On the other hand, the hopelessness levels of the candidates did not differ significantly according to the relationship of friendship, living with or away from the family, education level of the parents and monthly income. According to the results of the qualitative data obtained in the research, most of the participants related the cause of despair to professional problems. These results underline the need for support in order to ensure that prospective teachers who are trained in the basic education department and who are at the graduation stage can look forward to the future with hope. These results underline that various studies and researches are needed to decrease the level of hopelessness of senior students.
Bu çalışmada 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği ile Sınıf Öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Nicel araştırma desenine uygun olarak yürütülen araştırmada tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmaya 47 sınıf, 67 okul öncesi öğretmen adayı olmak üzere toplamda 114 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada Beck (1961) tarafından geliştirilen “Beck Umutsuzluk Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Kişisel bilgi formunda demografik özelliklere ek olarak adayların umutsuzluk sebeplerine yönelik bir açık uçlu soruya da yer verilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyinin yükseğe yakın orta düzeyde (X̄=14.37) olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyleri aile ile iletişim değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Buna karşılık, umutsuzluk düzeyleri arkadaşlık ilişkisi, ailenin yanında ya da uzakta yaşama durumu, anne-babanın eğitim düzeyi ve aylık gelir durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Araştırmada elde edilen nitel veriler sonucuna göre katılımcıların büyük bir bölümü umutsuzluk sebebini mesleki sorunlarla ilişkilendirmiştir. Bu sonuçlar, temel eğitim bölümünde eğitim gören ve mezun olma aşamasındaki öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeylerinin azalması için çeşitli çalışmalar ve araştırmalar yapılması gerektiğinin altını çizmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2020 |
Submission Date | August 13, 2020 |
Acceptance Date | October 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 3 |