Bu çalışmanın amacı, doktora öğrencilerinin geliştirdikleri yıllık planlarını iyileştirmek amacıyla kullandıkları yapay zekâ aracı olan ChatGPT'nin sağladığı katkıları ve bu süreçte ortaya çıkan avantajlar ile zorlukları değerlendirmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmış ve çalışma 13 doktora öğrencisi ile yürütülmüştür. Veriler içerik analizi ile analiz edilmiş ve analiz sonucundan elde edilen temalar öğrenci alıntılarıyla detaylandırılarak açıklanmıştır. Çalışma sonucunda ChatGPT'nin yıllık plan iyileştirmesine katkıları, eğitimde avantaj ve dezavantajları ile kullanım engelleri başlıklarında temalar belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin ChatGPT'ye karşı bakış açıları da incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin ChatGPT kullanımına yönelik bakış açıları genel olarak olumlu olduğu görülmüştür. Ancak bazı öğrenciler temkinli ve eleştirel yaklaşımlar sergilemiş, yapay zekâ kullanımına yönelik endişelerini dile getirmişlerdir. Bunun yanı sıra ChatGPT’nin eğitimde kullanımı, eksikliklerin giderilmesi, yeni fikirlerin üretilmesi, ders kazanımlarının netleştirilmesi ve zaman tasarrufu sağlama gibi avantajlar sunarken; öğretmen-öğrenci etkileşiminin azalması, objektiflik sorunları ve eleştirel düşünme becerilerini köreltmesi gibi dezavantajları da ortaya çıkmıştır. Ayrıca, erişim sınırlamaları, dil bariyeri ve teknik altyapı sorunları gibi engellerin bu teknolojinin etkili kullanımını kısıtladığı görülmüştür.
ÇIKAR ÇATIŞMASI BEYANI Yazarlar bu çalışmalarında herhangi bir şekilde çıkar çatışması olmadığını beyan ederler. ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ BEYANI Yazarlar bu çalışmalarında araştırma ve yayın etiğine uyulduğunu beyan ederler. Araştırma için Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulundan (07.06.2024 tarih ve 196/06 Karar numaralı) etik kurul izni alınmıştır. YAZAR SORUMLULUK BEYANI Yazarlar bu çalışmanın tüm süreçlerine eşit derecede katkı sağladığını beyan eder.
The aim of this study is to evaluate the contributions of the AI tool, ChatGPT, used by doctoral students to improve their annual plans, and to examine the advantages and challenges that arise throughout the process. The research was conducted using a qualitative case study approach and carried out with 13 doctoral students. The data were analyzed by content analysis, the themes obtained from the analysis result were explained in detail using student quotes. The study identified themes related to ChatGPT's contributions to annual plan improvement, its advantages and disadvantages in education, and the barriers to its usage. Additionally, students' perspectives on ChatGPT were examined. The findings reveal that students generally have a positive outlook on using ChatGPT although some students expressed cautious and critical attitudes, voicing concerns about AI usage. While ChatGPT offers advantages such as addressing shortcomings, generating new ideas, clarifying learning outcomes, and saving time, it also presents disadvantages, including a reduction in teacher-student interaction, issues with objectivity, and the potential stifling of critical thinking skills. Furthermore, challenges such as access limitations, language barriers, and technical infrastructure issues were found to restrict the effective use of this technology.
Artificial intelligence Artificial intelligence tools ChatGPT Annual plan development Doctoral student experiences
CONFLICT OF INTEREST STATEMENT The authors declare that there is no conflict of interest in this study. RESEARCH AND PUBLICATION ETHICS STATEMENT The authors declare that research and publication ethics are followed in this study. The necessary permission to conduct the study was obtained from Social and Human Sciences Research and Publication Ethics Committee of Isparta University of Applied Sciences (07.06.2024-196/06) AUTHOR LIABILITY STATEMENT The authors declared that they assumed equal responsibility at all stages of the research.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2025 |
Submission Date | October 15, 2024 |
Acceptance Date | January 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |