Bu
çalışma Beden Eğitimi öğretmenlerinin iş stres düzeylerinin belirlenmesi
amacıyla yapılmıştır. Çalışma betimsel tarama modeli
niteliğindedir. Çalışmada ölçme aracı olarak ilk bölümü katılımcılara ilişkin
demografik sorulardan ve ikinci bölümü ise katılımcıların iş stres düzeylerinin
belirlenmesine yönelik Theroll (1988) tarafından geliştirilen ve Demirel
ve diğerleri (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan iş stresi ölçeği formudur. Çalışmanın evrenini Ankara iline bağlı Beypazarı, Ayaş,
Nallıhan ve Güdül ilçeleri, örneklemini ise bu ilçelerde Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı kamu ve özel okullarda görev yapan rasgele yöntemle seçilmiş
beden eğitimi öğretmenleri (n=520) oluşturmaktadır. Verilerin analiz
edilmesinde tanımlayıcı istatistikler, ikili karşılaştırmalarda t-testi, ikiden
fazla grup karşılaştırmalarında ise ANOVA testi uygulanmıştır.
Sonuç olarak katılımcıların örgütsel iş stres düzeylerinin
cinsiyet değişkenine göre farklılaştığı, yaş, eğitim durumu ve görev
değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
katılımcıların ölçekten aldığı ortalama değerler iş yükü stres düzeylerinin
yüksek olduğunu ve bununla birlikte yüksek iş kontrolü ve sosyal desteğin
bulunduğunu göstermektedir. Beden eğitimi öğretmenlerine yönelik uygulanan bu
ve benzeri çalışmaların beden eğitimi öğretmenlerinin örgütsel iş stres
düzeylerinin belirlenmesi ve iş verimini artırıcı unsurların göz ardı
edilmeyerek sosyal destek ortamının sağlanması ve beceri kullanım düzeylerini
artıracak faaliyetlerin (hizmet içi eğitime yönelik) düzenlenmesinin ne derece
önemli olduğu konusunda yol gösterici olacağı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |