The aim of this study is to investigate the mental toughness of elite wrestlers. This study is a cross-sectional study, which is considered in terms of describing the mental toughness levels of elite wrestlers competing at the national team level and the personal variables that affect mental toughness. In this study, 203 elite athletes (in the 14-30 age range, 55 females and 148 males) interested in wrestling at the Turkish National Team level voluntarily participated. The data of the study were collected in 8 months. Mental Toughness Scale was used as a data collection tool. According to the results of the study, it can be said that elite wrestlers have high levels of mental toughness, but they have problems with mental toughness in difficult situations in the fighting environment. In addition, when mental toughness was examined according to various variables, it was observed that there was only a difference according to the educational status variable.
Bu çalışmanın amacı, elit güreşçilerin zihinsel dayanıklılığını araştırmaktır. Bu çalışma, milli takım düzeyinde yarışan elit güreşçilerin zihinsel dayanıklılık düzeylerini ve zihinsel dayanıklılığı etkileyen kişisel değişkenleri tanımlaması açısından ele alınan kesitsel bir çalışmadır. Bu araştırmaya Türk Milli Takımı düzeyinde güreşle ilgilenen 203 seçkin sporcu (14-30 yaş aralığında, 55 kadın ve 148 erkek) gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmanın verileri 8 ayda toplamıştır. Veri toplama aracı olarak Zihinsel Dayanıklılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre elit güreşçilerin yüksek düzeyde zihinsel dayanıklılığa sahip oldukları ancak dövüş ortamındaki zor durumlarda zihinsel dayanıklılık ile ilgili sorunları olduğu söylenebilir. Ayrıca zihinsel dayanıklılık çeşitli değişkenlere göre incelendiğinde sadece eğitim durumu değişkenine göre farklılık olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |