Creativity is the ability to apperceptive an issue clearly by using one’s imagination and then present an opinion or concept in relation to that. This study, it is aimed to examine the individual creativity perception levels of individuals preparing for military school exams in terms of some variables (age, gender, marital status, education level). The study consist of 204 people who preparing for military school exam in physical education and sports preparation courses. The Personal Information Form and Individual Creativity Factor which is sub-factor of the Organizational creativity scale created by the researcher was used as a data collection tool in the study. SPSS 22 software package used in the analysis of the study. The total mean score of the scale items was checked fort he analysis. Independent Sample t-Test was performed to determine among which groups was the difference. While perform analysis, the eror margin was taken as p<0,05. In the analyzes, it was observed that there was no significant difference in the individual creativity perception levels of the individuals preparing for the military school exams in terms of age, gender, marital status and education level variables. As a result, it was determined that the individual creativity perception levels of the individuals preparing for the military school exams were at a sufficient level and the variables were not effective on the individual creativity perception levels.As a result of this study, ındividual creativity perception levels of ındividuals preparing for the military school exams was detected statistically undifferentiate in terms of age, gender, marital status, education level. It has been observed sufficient level that the ındividual creativity perception levels of the ındividuals who are preparing for the military school exam.
Yaratıcılık, kişinin hayal gücünü kullanarak bir sorunu net bir şekilde kavrayabilmesi ve devamında bununla ilgili olarak bir görüş veya kavram ortaya koyabilmesidir. Bundan dolayı bu çalışmada, askeri okul sınavlarına hazırlanan bireylerin bireysel yaratıcılık algı düzeylerinin bazı değişkenler (yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi) bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya özel yetenek sınavlarına hazırlık kurslarında askeri okul yetenek sınavına hazırlanan 204 kişi katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ve Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği (ÖLÖ)’ nin alt faktörü olan Bireysel Yaratıcılık faktörü kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 22 istatistik programından yararlanılmıştır. Verilerin analizi için ölçek maddelerinin toplam puan ortalamasına bakılmıştır. Farklılığın hangi gruplar arasında olduğunu tespit etmek için Independent Sample T-Testi yapılmıştır. Analizler yapılırken hata payı p<0,05 olarak alınmıştır. Analizlerlede, askeri okul sınavlarına hazırlanan bireylerin bireysel yaratıcılık algı düzeylerinde yaş, cinsiyet, medeni durum ve eğitim düzeyi değişkenleri açısından anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak askeri okul sınavlarına hazırlanan bireylerin bireysel yaratıcılık algı düzeylerinin yeterli düzeyde olduğu ve değişkenlerin bireysel yaratıcılık algı düzeyleri üzerinde etkili olmadığı tespit belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 3 |