Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Şiddet ve Saldırganlık Düzeyleri Üzerine Bir İncelenme

Year 2021, Volume: 5 Issue: 3, 24 - 35, 30.12.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin şiddet ve saldırganlık düzeylerinin incelenmesidir. Araştırmanın katılımcıları 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören toplam 189 (erkek=108, kadın=81) lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Betimleyici türde ve nicel yaklaşım ile yürütülen çalışmada veri toplamak için Şanlı (2014) tarafından geliştirilen 21 madde ve üç alt boyuttan oluşan “Sporda Seyirci Saldırganlığı ve Şiddet Envanteri” ve araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, erkek katılımcıların kadın katılımcılara oranla şiddet ve saldırganlık davranışlarına daha meyilli olduğu, yaşın arttıkça saldırganlık ve şiddet düzeyinin yükseldiği, ailesiyle birlikte yaşayanların öğrenci evi ve yurtta kalanlara göre daha çok saldırganlık ve şiddet eğilimi gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca, takım sporları ile uğraşanların bireysel spor dalları ile uğraşanlara oranla şiddet ve saldırganlık davranışlarına daha yatkın oldukları tespit edilmiştir. Bunların dışında, alkol ve sigara tüketen katılımcıların, sigara ve alkol tüketmeyenlerden daha çok siddet ve saldırganlık eğilimi gösterdiği sonucuna varılmıştır. Son olarak ise, lisanslı spor yapma durumu ve aylık gelir durumu incelendiğinde saldırganlık ve şiddet olaylarına karşı tutumu ile ilgili anlamlı bir ilişkinin olmadığı belirlenmiştir.

References

  • Afyon, Y. A., & Metin, S. C. (2015). Muğla Süper Amatör Ligindeki Futbolcuların Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(1), 5-11.
  • Ayan, S. (2006). Şiddet ve Fanatizm. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 191-209.
  • Bailey, R. (2005). Evaluating the Relationship between Physical Education, Sport and Social Inclusion. Educational Review, 57(1), 71-90.
  • Beşkat, M. (2016). Futbol Seyircilerinin Empatik Eğilimleri ile Sporda Saldırganlık ve Şiddet Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Şanlıurfa örneği) Yüksek Lisans Tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Birinci, R. (2019). Spor Yapan ve Yapmayan Bireylerin Benlik Saygısı ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Erşan, E., Dogan, O., & Doğan, S. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Sosyodemografik Açıdan Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Medical Journal (CMJ), 31(3), 231-238.
  • Gümüşgül, O. (2016). Futbol seyircilerinde saldırganlık, şiddet ve holiganizme yönelik davranışların önlenmesinde serbest zaman etkinliklerine katılım etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Kütaya Dumlupınar Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Keating, P. (2009). Pulse of the Nation. ESPN The Magazine, 12, 29.
  • Kuru, E., & Var, L. (2009). Futbol Seyircilerinin Spor Alanlarindaki Saldirganlik Davranişlari Hakkinda Betimsel Bir Çalişma (Kirşehir İli Örneği). Journal of Kirsehir Education Faculty, 10(2).
  • Siever, L. J. (2008). Neurobiology of Aggression nnd Violence. American Journal of Psychiatry, 165(4), 429-442.
  • Mil, H., & Şanlı, S. (2015). Sporda Şiddet ve Medya Etkisi: Bir Maçın Analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 231-247.
  • Özen, Ü., Eygü, H., & Kabakuş, A. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Sporda Saldırganlık ve Şiddet Algıları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4(7), 323-342.
  • Shokoufeh, S., & Türkmen, M. (2019). Türkiye'de Elit Erkek ve Bayan Güreşçiler İle Spor Yapmayan Bireylerin Liderlik ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(1), 33-37.
  • Şahinler, Y., Ulukan, M., & Ulukan, H. (2020). Covid-19 Sürecinde Fiziksel Aktivite Yapan Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 171-184.
  • Tenenbaum, G., Stewart, E., Singer, R. N., & Duda, J. (1997). Aggression and Violence in Sport: An ISSP Position Stand. Sport Psychologist, 11(1), 1-7.
  • Tuzgöl, M. (2000). Ana-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(14), 39-48.
  • Wann, D. L., Fahl, C. L., Erdmann, J. B., & Littleton, J. D. (1999). Relationship Between Identification with The Role of Sport Fan And Trait Aggression. Perceptual and Motor Skills, 88(3_suppl), 1296-1298.
  • Wann, D. L., Melnick, M. J., Russell, G. W., & Pease, D. G. (2001). Sport fans: The psychology and social impact of spectators. New York, NY: Routledge.
  • Young, K. (2000). Sports and violence. In J. Coakley & E. Dunning (Eds.), Handbook of sports studies (pp. 382–407). London, England: Sage.
  • Yüksek Öğretim Kurulu, (2021, Nisan 30). Eğitim Birimlerine Göre Öğrenci ve Öğretim Elemanları Sayıları, 2020-2021, https://istatistik.yok.gov.tr/

An Examination on Violence and Aggression Levels of Sport Sciences Faculty Students

Year 2021, Volume: 5 Issue: 3, 24 - 35, 30.12.2021

Abstract

The purpose of this research was to investigate the violence and aggression levels of students who were studying in faculty of sport sciences. Participants of the study was composed of 189 (male=108, female=81) bachelor students who were studying in Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Sport Sciences during 2021-2021 academic year. The study was conducted as descriptive with a quantitative approach. In order to collect data, “The Spectator Aggression and Violence in Sport Inventory” in which there were 3 sub-dimesions and 21 questions developed by Şanlı (2014) and demographic information form developed by the researchers were used. According to findings, male participants had more potential than female participants in terms of violence and aggression behaviours, also, when the age increases the level of the aggression and violence is also increases, paticipants living with their family were higher aggression and violence levels than the participants who were living in a student house or dormitory. Moreover, participants who were involving in team sports had more aggression and violence levels than the participants who were involving the individual sport branches. Besides, participants consuming alcohol and cigarettes were higher aggression levels than the other participants as well. Finally, when the participants’ monthly income status and involving in sports with a licence there were no significant relationship determined.

References

  • Afyon, Y. A., & Metin, S. C. (2015). Muğla Süper Amatör Ligindeki Futbolcuların Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(1), 5-11.
  • Ayan, S. (2006). Şiddet ve Fanatizm. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 191-209.
  • Bailey, R. (2005). Evaluating the Relationship between Physical Education, Sport and Social Inclusion. Educational Review, 57(1), 71-90.
  • Beşkat, M. (2016). Futbol Seyircilerinin Empatik Eğilimleri ile Sporda Saldırganlık ve Şiddet Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Şanlıurfa örneği) Yüksek Lisans Tezi, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Birinci, R. (2019). Spor Yapan ve Yapmayan Bireylerin Benlik Saygısı ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Erşan, E., Dogan, O., & Doğan, S. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Sosyodemografik Açıdan Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Medical Journal (CMJ), 31(3), 231-238.
  • Gümüşgül, O. (2016). Futbol seyircilerinde saldırganlık, şiddet ve holiganizme yönelik davranışların önlenmesinde serbest zaman etkinliklerine katılım etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi, Kütaya Dumlupınar Üniversitesi / Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Keating, P. (2009). Pulse of the Nation. ESPN The Magazine, 12, 29.
  • Kuru, E., & Var, L. (2009). Futbol Seyircilerinin Spor Alanlarindaki Saldirganlik Davranişlari Hakkinda Betimsel Bir Çalişma (Kirşehir İli Örneği). Journal of Kirsehir Education Faculty, 10(2).
  • Siever, L. J. (2008). Neurobiology of Aggression nnd Violence. American Journal of Psychiatry, 165(4), 429-442.
  • Mil, H., & Şanlı, S. (2015). Sporda Şiddet ve Medya Etkisi: Bir Maçın Analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 231-247.
  • Özen, Ü., Eygü, H., & Kabakuş, A. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Sporda Saldırganlık ve Şiddet Algıları. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 4(7), 323-342.
  • Shokoufeh, S., & Türkmen, M. (2019). Türkiye'de Elit Erkek ve Bayan Güreşçiler İle Spor Yapmayan Bireylerin Liderlik ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(1), 33-37.
  • Şahinler, Y., Ulukan, M., & Ulukan, H. (2020). Covid-19 Sürecinde Fiziksel Aktivite Yapan Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 171-184.
  • Tenenbaum, G., Stewart, E., Singer, R. N., & Duda, J. (1997). Aggression and Violence in Sport: An ISSP Position Stand. Sport Psychologist, 11(1), 1-7.
  • Tuzgöl, M. (2000). Ana-Baba Tutumları Farklı Lise Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(14), 39-48.
  • Wann, D. L., Fahl, C. L., Erdmann, J. B., & Littleton, J. D. (1999). Relationship Between Identification with The Role of Sport Fan And Trait Aggression. Perceptual and Motor Skills, 88(3_suppl), 1296-1298.
  • Wann, D. L., Melnick, M. J., Russell, G. W., & Pease, D. G. (2001). Sport fans: The psychology and social impact of spectators. New York, NY: Routledge.
  • Young, K. (2000). Sports and violence. In J. Coakley & E. Dunning (Eds.), Handbook of sports studies (pp. 382–407). London, England: Sage.
  • Yüksek Öğretim Kurulu, (2021, Nisan 30). Eğitim Birimlerine Göre Öğrenci ve Öğretim Elemanları Sayıları, 2020-2021, https://istatistik.yok.gov.tr/
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Article
Authors

Can Özgider 0000-0002-6346-8896

Onur Akgün

Publication Date December 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Özgider, C., & Akgün, O. (2021). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Şiddet ve Saldırganlık Düzeyleri Üzerine Bir İncelenme. Spor Eğitim Dergisi, 5(3), 24-35.

Journal of Sports Education © 2017 by Ibrahim Erdemir is licensed under CC BY 4.0