Görüntü Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Savunma Sporu İle Uğraşan Sporcularının Müsabaka Öncesi Stres Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 40 - 44, 31.03.2023
https://doi.org/10.55238/seder.1224656

Öz

Bu çalışmanın amacı savunma sporu ile uğraşan sporcuların müsabaka öncesi stres düzeylerinin belirlenmesidir. Çalışmaya Ankara Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi spor takımlarında oynayan ve rastgele yöntemle seçilen toplam 160 sporcu katılmıştır. Veri toplama araçları olarak stres düzey anketi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan sporcuların 62’si Kickboks, 43’ü Güreş, 33’ü Tekvando, 22’si ise Boks ile ilgilenmektedir. Çalışma sonucunda elde edilen veriler farklı değişkenlere göre incelenmiştir. Spss programı kullanılarak verilere betimsel istatistik yöntemleri, ilişkili t-test ve tek yönlü Anova testi uygulanmıştır. Anova testi sonrasında farkın hangi gruplar arsında olduğunun belirlenmesinde Post Hoc analizleri kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre Sporcuların yaptıkları savunma sporuna göre stres düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir sonuç bulunmuştur. Ayrıca stres puanlarının post hoc test sonuçlarına boks ile ilgilenen sporcuların diğer sporculardan daha fazla stres yaşadıkları görülmektedir. Sporcuların Antrenman sayısına göre stres düzeylerine bakıldığında ise anlamlı bir sonuç bulunamamıştır. Sporcuların spor yıllarının stres düzeyine etkisine bakıldığında anlamlı sonuca ulaşılmıştır. Sonuç olarak; Savunma sporu yapan sporcuların stres düzeylerinin belirlenmesi, bu duruma alınacak tedbirler ile sporcuların sportif performanslarında ve sosyal yaşamlarında daha verimli olmalarını sağlayabilir.

Kaynakça

  • Altungül, O. (2006). Futbol aktivitelerine katılanların kişilik özellikleri ışığında stres düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Arsan, N. & Koruç, Z. (2009). Sporcuların stresle başa çıkma stratejilerinin belirlenmesi. Spor Hekimliği Dergisi, 44, 119-126.
  • Bayraktar, B., & Kurtoğlu, M. (2009). Sporda performans, etkili faktörler, değerlendirilmesi ve artırılması. Klinik Gelişim Dergisi, 22(1), 16-24.
  • Clinciu, A. I. (2013). Adaptation and stress for the first year university students. Procediasocial And Behavioral Sciences, 78, 718–722.
  • Crocker, P. R. (1992). Managing Stress By Competitive Athletes: Ways Of Coping. International Journal Of Sport Psychology.
  • Elkin, N. &Karadağlı, F. (2015). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimler Dergisi, 1(1), 11-18.
  • Ergül, A. (2012). Çalışma yaşamında stresin bireysel performans üzerindeki etkileri: eğitim ve sağlık çalışanlarına yönelik bir araştırma. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Hünük, D., & Demirhan, G. (2003). İlköğretim sekizinci sınıf, lise birinci sınıf ve üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 14(4), 175-184.
  • Karadağlı, E. (2019). Üniversitelerin beden eğitimi ve spor yüksekokulları ile spor bilimleri fakültelerine hazırlanan öğrenci adaylarının kişilik özellikleri ile stresle başa çıkma stillerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bartın.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mumcu, N. (2019). Aktif spor yapan ve yapmayan beden eğitimi öğrencilerinin stres ve mutluluk düzeylerinin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çorum.
  • Radochonski, M., Cynarski, W. J., Perenc, L., & Siorek-Maslanka, L. (2011). Competitive anxiety and coping strategies in young martial arts and track and field athletes. Journal of Human Kinetics, 27(1), 180-189.
  • Satılmış, Ş. (2021). Mücadele sporları ile uğraşan sporcuların imgeleme, güdülenme ve kaygı düzeylerinin incelenmesi (Master's thesis, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Tamer, K., ve Pulur, A. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Ankara: Koza.

Investigation of Pre-Competition Stress Levels of Athletes Engaging in Defense Sports

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 40 - 44, 31.03.2023
https://doi.org/10.55238/seder.1224656

Öz

The aim of this study is to determine the pre-competition stress levels of athletes engaged in defense sports. A total of 160 randomly selected athletes who played in the Ankara Gendarmerie and Coast Guard Academy sports teams participated in the study. Stress level questionnaire was used as data collection tools. Of the athletes who participated in the study, 62 were interested in Kickboxing, 43 in Wrestling, 33 in Taekwondo and 22 in Boxing. The data obtained as a result of the study were examined according to different variables. Descriptive statistical methods, associated t-test and one-way Anova test were applied to the data using the Spss program. After the Anova test, Post Hoc analyses were used to determine which groups the difference was between. According to the results of the study, a statistically significant result was found in the stress levels of the athletes according to the defense sports they did. It is also seen that athletes who are interested in boxing experience more stress than other athletes with post hoc test results of stress scores. When the stress levels of the athletes according to the number of trainings were examined, no significant results were found. When the effect of sports years on the stress level of athletes is examined, a significant result was reached. After all; Determining the stress levels of athletes engaged in defense sports can ensure that athletes are more efficient in their sports performance and social lives with the measures to be taken in this situation.

Kaynakça

  • Altungül, O. (2006). Futbol aktivitelerine katılanların kişilik özellikleri ışığında stres düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Arsan, N. & Koruç, Z. (2009). Sporcuların stresle başa çıkma stratejilerinin belirlenmesi. Spor Hekimliği Dergisi, 44, 119-126.
  • Bayraktar, B., & Kurtoğlu, M. (2009). Sporda performans, etkili faktörler, değerlendirilmesi ve artırılması. Klinik Gelişim Dergisi, 22(1), 16-24.
  • Clinciu, A. I. (2013). Adaptation and stress for the first year university students. Procediasocial And Behavioral Sciences, 78, 718–722.
  • Crocker, P. R. (1992). Managing Stress By Competitive Athletes: Ways Of Coping. International Journal Of Sport Psychology.
  • Elkin, N. &Karadağlı, F. (2015). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerilerinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimler Dergisi, 1(1), 11-18.
  • Ergül, A. (2012). Çalışma yaşamında stresin bireysel performans üzerindeki etkileri: eğitim ve sağlık çalışanlarına yönelik bir araştırma. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Hünük, D., & Demirhan, G. (2003). İlköğretim sekizinci sınıf, lise birinci sınıf ve üniversite öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumlarının karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 14(4), 175-184.
  • Karadağlı, E. (2019). Üniversitelerin beden eğitimi ve spor yüksekokulları ile spor bilimleri fakültelerine hazırlanan öğrenci adaylarının kişilik özellikleri ile stresle başa çıkma stillerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bartın.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mumcu, N. (2019). Aktif spor yapan ve yapmayan beden eğitimi öğrencilerinin stres ve mutluluk düzeylerinin belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Çorum.
  • Radochonski, M., Cynarski, W. J., Perenc, L., & Siorek-Maslanka, L. (2011). Competitive anxiety and coping strategies in young martial arts and track and field athletes. Journal of Human Kinetics, 27(1), 180-189.
  • Satılmış, Ş. (2021). Mücadele sporları ile uğraşan sporcuların imgeleme, güdülenme ve kaygı düzeylerinin incelenmesi (Master's thesis, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Tamer, K., ve Pulur, A. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Öğretim Yöntemleri. Ankara: Koza.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Emsal Öztürk 0000-0002-3461-5527

Erken Görünüm Tarihi 28 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, E. (2023). Savunma Sporu İle Uğraşan Sporcularının Müsabaka Öncesi Stres Düzeylerinin İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 7(1), 40-44. https://doi.org/10.55238/seder.1224656

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: