Research Article
BibTex RIS Cite

ON THE EDGE OF ARTIFICIAL LIFE AND EXISTENTIALISM: LEGITIMIZING ‘ROBO-CULTURE’ THROUGH ANARCHY, ORDER AND MANUFACTURE

Year 2017, , 377 - 386, 22.06.2017
https://doi.org/10.21497/sefad.328625

Abstract

Human beings desire immortality as well as they desire
the role of God. Having power and using this power over weak people is one of
the oldest behaviors of humankind. One of the most important psychological causes
of slave trade, almost as old as human history, is undoubtedly the desire of
the human to play the immortal God role. We can see this demand in The Epic of Gilgamesh, Beowulf and The Iliad, which are the
earliest written works. We witness the search for the immortality and
domination of heroes and anti-heroes in works such as Frankenstein or the Modern Prometheus, I, Robot and The Robots of Dawn in contemporary literary
period. In many of these quests, the man's desire for absolute domination and
for immortality cause him to confront God with the desire to produce (or
create) something. On the other hand, in contemporary films such as Batman vs Superman: Dawn of Justice,
which is adapted to the motion picture screen, it seems that when the man tries
to go beyond himself due to his limitless desire of mastership, he confronts a
god, Superman. In the science fiction works of our era, the tendency of man to
dominate has begun to turn into chaotic robot-human relationship from old
slavery-master relationship like in Asimov’s works. The Terminator or The Matrix
series are the best examples for this. Therefore, the article will try to
establish the theory of confusion and chaos that people encounter while playing
the role of God. In doing so, this theory will be tried to be supported by
Asimov's I, Robot, The Robots of Dawn, and Robot Visions novels in the light of
some quotations. This article, of course, will also examine the tendency to
claim everything in what man thinks he can benefit, rather than simply centering
Asimov's works. Are these robots equipped with advanced artificial intelligence
going to revolt against the people who produce themselves as Cain rebels
against God? Consequently, this work will discuss the point where the
relentless search for power and immortality of human beings can reach in view
of Asimov's selected novels and definitions.

References

  • ASIMOV, Isaac (1990). Robot Visions. New York, NY: Penguin.
  • ASIMOV, Isaac (1994). The Robots of Dawn. New York: Bantam.
  • ASIMOV, Isaac (2004). I, Robot. New York: Bantam.
  • ARISTOTLE (2000). Politics (Dover Thrift Edition ed.) (B. Jowett, Trans.; J. Berseth, ed.). New York: Dover Publishing.
  • BALES, Kevin (2004). New Slavery. California: ABC-CLIO. 2nd ed.
  • ČAPEK, Karel and Claudia-Novack (2004). R.U.R. (Rossum's Universal Robots). London: Penguin.
  • EAGLETON, Terry (2014). Culture and the Death of God. New Haven: Yales PU.
  • FANON, Frantz (2008). Black Skin, White Masks. trans. Richard Philcox. New York: Grove.
  • GRAVES, Robert (2011). The Greek Myths: The Complete and Definitive Edition. London: Penguin.
  • HOMER (2015). The Iliad. trans. W. H. D. Rouse. New York, NY: New American Library.
  • KAKOUDAKI, Despina (2014). Anatomy of a Robot Literature, Cinema, and the Cultural Work of Artificial People, Kindle Edition.
  • Positronic Brain by Isaac Asimov from Reason. (n.d.). http://www.technovelgy.com/ct/content.asp?Bnum=900. [27.02.2017].
  • SHELLEY, Mary (2011). Frankestein or the Modern Prometheus. Istanbul, Turkey: BS Yayin Basim Dağıtım Rek. Org. San. Tic. Ltd. Şti.
  • THOMAS, Hugh (1999). The Slave Trade: The Story of the Atlantic Slave Trade, 1440-1870. First Touch Stone Edition ed. United States: Simon&Schuster, Print.

YAPAY HAYAT VE VAROLUŞÇULUĞUN KIYISINDA: ‘ROBO-KÜLTÜRÜ’ ANARŞİ, DÜZEN VE ÜRETİM YOLUYLA MEŞRU KILMAK

Year 2017, , 377 - 386, 22.06.2017
https://doi.org/10.21497/sefad.328625

Abstract

İnsan
yaratılışı itibariyle ölümsüzlüğü istediği kadar Tanrı rolünü de üstlenmeyi
istemektedir. Güce sahip olmak ve bu gücü zayıf insanlar üzerinde kullanmak
insanlığın en eski davranış biçimlerinden biridir. Neredeyse insanlık tarihi
kadar eski olan köle ticaretinin en önemli psikolojik sebeplerinden birisi de
şu halde şüphesiz insanın hükmeden ölümsüz Tanrı rolünü oynama isteğidir. Bu
isteği en eski yazılı eserlerden olan Gılgamış
Destanı
, Beowulf ve İlyada’da görebiliriz. Çağdaş edebi
dönemde de Frankenstein Ya Da Modern
Prometheus
, Ben, Robot ve Şafağın Robotları gibi eserlerde
kahraman ve anti-kahramanların ölümsüzlük ve hükmetme arayışlarına şahit
olmaktayız. Bu arayışların birçoğunda insanın mutlak hükmetme ve ölümsüzlük
isteği, onu bir şeyler üretme (veya yaratma) isteğiyle beraber tanrı ile karşı
karşıya getirmiştir. Öte yandan, beyaz perdeye uyarlanan Batman Süpermen’e Karşı: Adaletin Şafağı gibi güncel filmlerde de
insanın sınırsız sahiplenme isteğinden dolayı kendini aşmaya kalktığında bir
tanrı olan Süpermen ile karşı karşıya geldiği görülmektedir. Çağımızın bilim
kurgu eserlerinde insanın hükmetme eğilimi eski köle-efendi ilişkisinden, Isaac
Asimov’un eserlerindeki gibi kaotik robot-insan ilişkisine dönüşmeye
başlamıştır. Terminatör veya Matrix serileri buna en güzel
örneklerdendir. İşte bu yüzden bu makale insanların Tanrı rolünü oynarken
karşılaştıkları kargaşa ve çatışmanın teorisini kurmaya çalışacaktır. Bunu
yaparken de bu teori Asimov’un Ben, Robot,
Şafağın Robotları ve Robot Görüntüleri romanlarından bazı
alıntılar eşliğinde desteklenmeye çalışılacaktır. Elbette bu yazı sadece
Asimov’un eserlerini merkezine almaktan ziyade, insanın yararlanabileceğini
düşündüğü her şeyde hak iddia etme eğilimini de inceleyecektir. İleri seviye
yapay zekâyla donatılan bu robotlar da acaba kendilerini üreten insanlara Kabil’in
tanrıya başkaldırdığı gibi isyan edecekler mi? Sonuç olarak, bu çalışma
insanoğlunun dur durak bilmeyen güç ve ölümsüzlük arayışının Asimov’un seçili
romanları ve tanımları ışığında gelebileceği noktayı tartışacaktır.

References

  • ASIMOV, Isaac (1990). Robot Visions. New York, NY: Penguin.
  • ASIMOV, Isaac (1994). The Robots of Dawn. New York: Bantam.
  • ASIMOV, Isaac (2004). I, Robot. New York: Bantam.
  • ARISTOTLE (2000). Politics (Dover Thrift Edition ed.) (B. Jowett, Trans.; J. Berseth, ed.). New York: Dover Publishing.
  • BALES, Kevin (2004). New Slavery. California: ABC-CLIO. 2nd ed.
  • ČAPEK, Karel and Claudia-Novack (2004). R.U.R. (Rossum's Universal Robots). London: Penguin.
  • EAGLETON, Terry (2014). Culture and the Death of God. New Haven: Yales PU.
  • FANON, Frantz (2008). Black Skin, White Masks. trans. Richard Philcox. New York: Grove.
  • GRAVES, Robert (2011). The Greek Myths: The Complete and Definitive Edition. London: Penguin.
  • HOMER (2015). The Iliad. trans. W. H. D. Rouse. New York, NY: New American Library.
  • KAKOUDAKI, Despina (2014). Anatomy of a Robot Literature, Cinema, and the Cultural Work of Artificial People, Kindle Edition.
  • Positronic Brain by Isaac Asimov from Reason. (n.d.). http://www.technovelgy.com/ct/content.asp?Bnum=900. [27.02.2017].
  • SHELLEY, Mary (2011). Frankestein or the Modern Prometheus. Istanbul, Turkey: BS Yayin Basim Dağıtım Rek. Org. San. Tic. Ltd. Şti.
  • THOMAS, Hugh (1999). The Slave Trade: The Story of the Atlantic Slave Trade, 1440-1870. First Touch Stone Edition ed. United States: Simon&Schuster, Print.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Timuçin Buğra Edman

Publication Date June 22, 2017
Submission Date October 26, 2016
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Edman, T. B. (2017). ON THE EDGE OF ARTIFICIAL LIFE AND EXISTENTIALISM: LEGITIMIZING ‘ROBO-CULTURE’ THROUGH ANARCHY, ORDER AND MANUFACTURE. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi(37), 377-386. https://doi.org/10.21497/sefad.328625

Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.