With the commencement of the Erasmus student exchange
programme, opportunities of studying abroad have been offered by universities
in Turkey. While students apply to this programme mainly for increasing their
language proficiency, gaining a global perspective and getting the chance to
travel Europe, a significant outcome is learning about and being able to live
in a different culture. There is consensus on the fact that higher education
institutions can maximize such benefits of the study abroad experience by
designing pre-departure training. By preparing students about culture-specific
facts, problems that are likely to be encountered can be minimized. On the
other hand, it can be claimed that difficulties related to the
‘surface-culture’ are easier to deal with, whereas issues of ‘deep-culture’ can
cause more serious problems for the students if they are not prepared
beforehand. In this paper, it is argued that Turkish students’ experiences of
intercultural encounters in the host country provide a rich resource for
preparation to the ‘deep culture’ and minimizing the problems related to them.
However, student reflections show that these experiences are often ignored by
higher education institutions and educators. The study was carried out with
Turkish students who study English Language and Literature at a state
university in Turkey and who returned from the Erasmus exchange programme. An
interview was conducted to let students reflect on the most problematic
intercultural encounters they had, which was the focus of the study. The collection
of their narratives was analyzed and the emerging themes were identified. It is
suggested that pre-departure training should give more emphasis on developing
the necessary coping strategies by referring to the specific incidents
experienced by the returned students.
Erasmus exchange programmes study abroad intercultural education intercultural communication
Erasmus öğrenci
değişim programının uygulanmaya başlaması ile birlikte, Türkiye’deki
üniversiteler tarafından öğrencilere yurtdışında eğitim görme imkanı
sunulmaktadır. Öğrenciler bu programa öncelikli olarak dil seviyelerini
geliştirmek, ufuklarını genişletmek ve Avrupa’yı gezme imkanı elde etmek için
başvururken, programın önemli bir yararı öğrencilerin farklı bir kültürü
öğrenmelerini sağlaması ve yabancı bir ülkede yaşayabilme becerisi
kazandırmasıdır. Yurtdışı eğitim programlarının bu gibi yararlarını arttırmak
için, yüksek öğretim kurumlarının gidiş öncesi hazırlık programları sunmasının
avantajları bilinmektedir. Gidecekleri kültüre özgü bilgiler vererek,
öğrencilerin karşılaşabileceği problemler en aza indirilmeye çalışılabilir.
Diğer taraftan, ‘yüzeysel kültür’ öğeleri ile ilgili karşılaşılabilecek
problemlerin üstesinden gelmek daha kolaydır. ‘Derin kültür’ öğeleri ile ilgili
problemler söz konusu olduğunda ise, eğer öğrenciler bunlara hazırlıklı
değilse, ciddi problemler yaşanabilir. Bu çalışmada, yurtdışı eğitimine
katılacak Türk öğrencilerin ‘derin kültür’ öğeleri ile ilgili yaşayabilecekleri
sorunlara hazırlanmaları ve bu sorunların en aza indirilmesi sürecinde, Erasmus
programına katılmış ve dönmüş öğrencilerin deneyimlerinin zengin bir kaynak
olarak görülmesi gerektiği üzerinde durulmaktadır. Ancak, çoğu zaman bu
deneyimler yüksek öğretim kurumları ve eğitimciler tarafından fazla ciddiye
alınmayıp araştırılmamaktadır. Çalışma, Türkiye’deki bir devlet
üniversitesinde, İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünde okuyan ve Erasmus
programına katılıp dönmüş öğrenciler ile yürütülmüştür. Yapılan görüşmede
katılımcılar, çalışmanın odağını oluşturan, başlarından geçen en can sıkıcı
olayları ve bunlarla ilgili görüşlerini paylaşmışlardır. Bütün katılımcıların
paylaştıkları deneyimler analiz edilerek, en çok dile getirilen konular tespit
edilmiştir. Gidiş öncesi hazırlık programlarında, dönen öğrencilerin
başlarından geçen olayları esas alarak, problemlerin üstesinden gelme
stratejilerine ağırlık verilmesi tavsiye edilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2017 |
Submission Date | March 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 37 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.