The aim of this study is to
identify common speech intentions that occur between German-speaking tourists
and Turkish staff in the tourism industry such as waiter / waitress, public
relations manager, receptionists and animators. The qualitative data in this
study is gathered via semi-structured interviews and open-ended written
questions and were analyzed by using content analysis. On the other hand, the
quantitative data comes from survey and was analyzed by using descriptive
statistics method. While survey and semi-structured interviews were conducted
with Turkish staff in the tourism industry, German-speaking tourists
participated in open-ended written questions. Arguably, the identified speech
intentions in this study could be used for designing GFL course books for
Turkish students studying tourism degree.
Tourism education German as a foreign language in tourism industry professional language speech intentions
Bu çalışma, Türkiye'deki turizm alanında garson, halkla ilişkiler
personeli, resepsiyonist ve animatör olarak çalışan personel ile Almanca
konuşan turistler arasında sıkça kullanılan konuşma amaçlarını bilimsel olarak
tespit etmeyi hedeflemektedir. Araştırmanın nitel verileri, yarı
yapılandırılmış görüşme yoluyla ve yazılı formla açık uçlu sorular yöneltilerek
toplanmıştır. Bu araştırmalarda elde edilen veriler nitel içerik analiz yöntemi
ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın nicel verileri ise, anket çalışmasıyla
elde edilmiştir ve betimsel istatistik yöntemi ile değerlendirilmiştir. Yarı
yapılandırılmış görüşme ve anket çalışması Türkiye'deki turizm sektöründe
çalışan Türk personel ile yapılmıştır. Yazılı formla yöneltilen açık uçlu
sorular ise Almanca konuşan turistler tarafından cevaplanmıştır. Bu araştırmada
tespit edilen konuşma amaçları, Turizm eğitimi alan Türk öğrencilerine yönelik
Almanca ders kitaplarının hazırlanmasında kullanılabilir.
Die vorliegende Studie definiert
diejenigen Sprechintentionen, die zwischen deutschsprachigen Touristen und
türkischen Beschäftigten in der Tourismusbranche wie Kellner, Kundenbeziehungsmanager,
Rezeptionist und Animateur vielfach vorkommen. Ein Teil der Daten für die
Untersuchung wurde im Rahmen einer qualitativen Forschungsarbeit mittels
teilstandardisierten Interviews und schriftlicher Befragung mit offenen Fragen
erhoben, ein weiterer Teil Anhand einer quantitativen Forschungsarbeit mittels
schriftlicher Befragung mit Fragebogen. Die offenen Fragen wurden den
deutschsprachigen Personen gestellt, die mindestens einmal ihre Ferien als
Tourist in der Türkei verbrachten. Dagegen wurden die Fragebogenstudie und die
Interviews mit türkischen Mitarbeitern im Tourismusbereich durchgeführt. Die
erhobenen Daten aus den Interviews und der offenen Fragen wurden mittels
qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet. Im Vergleich dazu wurde die
deskriptive Statistik zur Auswertung der Fragebogenstudie herangezogen. Die
erfassten Sprechintentionen können für die Entwicklung eines tourismusbezogenen
DaF-Lehrwerks (Deutsch als Fremdsprache) verwendet werden, das insbesondere den
Bedürfnissen der türkischen Adressatengruppe entspricht.
Primary Language | German |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 18, 2017 |
Submission Date | September 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 38 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.