Bu çalışma yabancı dil olarak Türkçe öğretmenlerinin mesleki gelişim uygulamalarını ve gelişim faaliyetlerine katılımlarına neden olarak algıladıkları engelleri araştırmıştır. Çalışma ayrıca öğretmenlerin ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mesleki gelişim faaliyetlerinin mesleki gelişim algılarını nasıl etkilediğini ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Araştırmanın evreni Türkçeyi yabancı dil olarak öğreten 160 öğretmendir. Veriler ilk önce öğretmenlerin mesleki gelişim uygulamalarında algıladıkları engelleri, uygulamalarını ve mesleki gelişim tercihlerini belirleyen bir anket aracılığıyla incelenmiştir. Ardından, Ankara'daki Türkçe öğretim merkezlerinden (TÖMER) rastgele seçilen odak gruplarında 15 öğretmen ile görüşülmüştür. Bu görüşmelerden sonra, öğretmenlerin ihtiyaçlarına göre hazırlanan bir mesleki gelişim faaliyetinin mesleki gelişim faaliyetlerine yönelik algılarını nasıl etkilediğini anlamak için gönüllü katılımcıların mesleki gelişim ihtiyaçları doğrultusunda bir seminer hazırlanmıştır. Sonuçlar öğretmenlerin genel olarak olumlu bir mesleki gelişim algısına sahip olduğunu göstermiştir. Bu faaliyetlere katılımlarının önündeki engeller olarak algıladıkları sebepler yaşamlarındaki tempo, yoğun çalışma programları ve mesleki gelişim eğitmenlerinin verimsizliğine yoğunlaşırken, katıldıkları etkinlik türleri kendi performanslarını değerlendirmek, makale okumak, dergi okumak ve meslektaşlarla bilgi paylaşımı olarak belirtilmiştir. Araştırma, mesleki gelişim programlarını hazırlayanlara, yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğretmenler için mesleki gelişim faaliyetlerinin etkinliğini artırması ile ilgili bilgiler sunmaktadır.
Mesleki gelişim algısı mesleki gelişime katılım mesleki gelişime engeller Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi
This study investigated the professional development practices and obstacles that teachers of Turkish as a foreign language perceive as the reasons for preventing their participation in development activities. The study also aimed to find out how a professional development activity prepared in line with the teachers’ needs affected their perceptions of professional development. Participants of the study were 160 Turkish as a foreign language teachers. Data were first investigated through a questionnaire. Then, 15 teachers were interviewed in focus groups randomly selected from Turkish teaching centers (TÖMER) in Ankara. After these interviews, a seminar was prepared in line with the professional development needs of the volunteer participants to understand how a professional development activity, prepared according to the needs of the teachers affected their perceptions of professional development activities. The results indicated that teachers have a positive perception of professional development in general. The reasons they perceived as barriers to their participation in these activities were intense pace in their lives, their hectic work schedule and the inefficiency of professional development trainers, while the kinds of activities that they participated in were evaluating their own performance, reading articles, journals and books related to the field, sharing information with colleagues, conducting in-class research and receiving help from colleagues. The research has implications for professional development providers to improve the effectiveness of professional development activities for teachers of teaching Turkish as a foreign language.
Professional development perception professional development participation professional development obstacles teaching Turkish as a foreign language
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Submission Date | March 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 42 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.