Bu çalışmada, “Google Play Store” adlı mobil uygulama mağazasında bulunan, Türkiye kaynaklı İslami mobil uygulamalar ele alınmıştır. Mobil uygulama sayısının her geçen gün artması ve kullanım alanının giderek genişlemesi, üstelik uygulamaların etkileşimselliği ve işlevselliği bu alan üzerinde çalışmayı gerekli kılmaktadır. Araştırmanın amacı, İslami mobil uygulamaları incelemek ve sınıflandırmak, yaygın uygulama türlerini belirlemek, bu uygulamaların çeşitleri, içerikleri ve işlevlerine dair tematik bir analiz sunmaktır. Bu amaç doğrultusunda “Google Play Store”da yer alan 724 adet Türkiye kaynaklı İslami mobil uygulama tespit edilmiş ve incelenmiştir. Çalışmanın nicel verileri (kategori içindeki uygulama sayısı, indirilme oranı, kullanıcı yorumları ve ortalama puanlar) SPSS 23, nitel verileri (kelime bulutu ve grafikler) ise MAXQDA 2020 programı ile analiz edilmiştir. Ayrıca uygulamalar “ibadetler ve ritüeller”, “mobil öğrenme ve eğitim”, “yaşam tarzı ve tüketim pratikleri”, “etkileşim ve iletişim aracı”, “oyun ve eğlence kültürü” ve “gündelik yaşam pratikleri” olmak üzere 6 kategori temelinde tematik olarak yorumlanmıştır. Sonuç olarak dijital çağın bir gerekliliği noktasında dini bilgi ve pratiklerin de dijital platformlara taşınmakta olduğu, dindar bireylerin beğenilerini dikkate alan uygulamaların farklı sosyal kategorileri de kapsayacak şekilde “içerik/hizmet sağlayıcılar” tarafından üretilmekte olduğu belirlenmiştir. Türkiye kaynaklı İslami mobil uygulamaları inceleyen, sınıflandıran ve tematik bir şekilde analiz eden bir çalışmanın bulunmaması, araştırmayı alan yazın için özgün kılmaktadır.
This study discusses Islamic mobile applications produced in Turkey in the mobile application store entitled “Google Play Store”. The increase in the number of mobile applications with every passing day and the continued expansion in their field of use, and moreover their interactiveness and functionality make a study in this field necessary. The aim of this study is to examine and categorize Islamic mobile applications, determine the common types of applications and present a thematic analysis concerning the varieties, content and functions of these applications. 724 Islamic mobile applications produced in Turkey, which are included in “Google Play Store”, were determined and examined in line with this aim. While the quantitative data of the study (the number of applications in the category, the download rate and average scores) was analyzed using the SPSS 23 program, the qualitative data (the word cloud and the graphics) was analyzed using the MAXQDA 2020 program. In addition to this, the applications were also interpreted thematically based on 6 categories – “worship and rituals”, “mobile learning and education”, “lifestyle and consumption practices”, “interaction and communication tools”, “game and entertainment culture” and “the practices of daily life”. As a result, it was determined that religious knowledge and practices are also being carried to digital platforms as a necessity of the digital age, and that “content /service providers” are being produced in a manner which includes the different social categories that take into account the likes of religious individuals. The fact that there are no other studies which examine, categorize and thematically analyze Islamic mobile applications produced in Turkey makes the study original for the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe, Sosyoloji, Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 47 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.