This study investigates the heterotopic representations of home and evening in the selected poems of William Cowper and Yahya Kemal Beyatlı. The study starts with the discussion of William Cowper and Yahya Kemal Beyatlı as unique poets in their national literatures to consolidate their comparable qualities based on their personal lives and their poetic styles and to clarify such a choice for the comparative analysis of the poets. Then, the study elaborates on the significance of the recurrent images related to home and evening since the concept of ‘home’ serves as a powerful metaphor, representing the coexistence of opposite realms in the poetries of Cowper and Beyatlı. Similarly, the transitional moment of evening symbolises the gradual shift in the speakers’ perception as they navigate between different imaginary spaces through observation and imagination, which creates the idea of journey/ wandering and a constant desire for searching in the poems by the two poets. Besides adapting Foucault’s theory of space in “Of Other Spaces” for the comparative analysis of the poems, the study also suggests that the narrators of Cowper and Beyatlı find solace and a sense of renewal within the confines of their homes or the natural landscape providing a recuperative space with the affirming reminiscences. Hence, in Cowper’s long narrative poem, The Task (1785) and Beyatlı’s poems from Our Own Vault of Heaven, The Idea of Journey and Communion (1961) the image of a protected home catalyses the rational boundaries and language, enabling the speakers to cope with their recurring sorrows/ anxieties. The study concludes that an English pre-Romantic/ neo-classical poet and a Turkish neo-classical poet can poeticise similar contradictory feelings of joy and despondence in the natural phenomenon of evening and the comforting space of home.
Bu çalışma William Cowper ve Yahya Kemal Beyatlı’nın seçilmiş şiirlerinde ev ve akşamın heterotopik temsilleri üzerinde yoğunlaşmaktadır. Çalışma, şairlerin karşılaştırmalı olarak incelenmesindeki tercihi açıklığa kavuşturmak amacıyla, William Cowper ve Yahya Kemal Beyatlı’nın kendi ulusal edebiyatlarında eşsiz şairler olarak tartışılmasıyla ve kişisel yaşamlarıyla şiir üslupları temelinde karşılaştırılabilir niteliklerinin gösterilmesiyle başlamaktadır. Çalışma daha sonra, Cowper ve Beyatlı’nın şiirlerinde karşıt dünyaların bir arada varoluşunu temsil eden ‘ev’ kavramının güçlü bir metafor işlevi görmesi sebebiyle ev ve akşama ilişkin tekrarlanan imgelerin önemi üzerinde durmaktadır. Benzer şekilde, akşamın geçiş anı, konuşmacıların gözlem ve hayal gücü aracılığıyla farklı hayali mekanlar arasında gezinirken algılarındaki kademeli değişimi sembolize eder, bu da iki şairin şiirlerinde yolculuk/ amaçsızca gezinme fikrini ve sürekli bir arayış arzusunu yaratır. Şiirlerin karşılaştırmalı analizi için Foucault’nun “Başka Mekânlara Dair” adlı eserindeki mekân teorisinin uyarlanmasının yanı sıra, çalışma Cowper ve Beyatlı’nın anlatıcılarının teselliyi ve yenilenme duygusunu evlerinin sınırları içinde veya kendilerine huzur veren doğal manzaralarda bulduklarını da önermektedir. Dolayısıyla, Cowper’ın uzun anlatımlı şiiri The Task (Vazife) ve Beyatlı’nın Kendi Gök Kubbemiz, Yol Düşüncesi ve Vuslat’tan seçilen şiirlerde korunaklı ev imgesi rasyonel sınırlar ve dille birleşerek şiir kişilerinin tekrarlanan üzüntülerinden/ kaygılarından kurtulmasını sağlar. Çalışma, bir İngiliz romantik-öncesi/ neo-klasik şairi ile bir Türk neo-klasik şairinin akşam olgusu ve evin rahatlatıcı alanında çelişik neşe ve umutsuzluk duygusunu şiirleştirebildikleri sonucuna varmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | British and Irish Language, Literature and Culture, Modern Turkish Literature in Turkiye Field |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | August 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 51 |
Selcuk University Journal of Faculty of Letters will start accepting articles for 2025 issues on Dergipark as of September 15, 2024.