Background: It was aimed to evaluate the quality of the information content of the videos about "dental treatment under general anesthesia in children" on the YouTubeTM video platform.
Methods: Videos were searched by using the terms "dental treatment under general anesthesia in children" and "dental treatment under general anesthesia" on the YouTubeTM video platform. As a result of the search, it was determined that there were 113 videos and after the exclusion criteria were applied, a total of 24 videos were evaluated. Each video was watched by a single researcher and the number of views, likes, dislikes, and comments of these videos, the duration of the video (minutes), the day since the video was uploaded and the video source information was recorded. A scoring system consisting of 8 parameters was used to classify the video content quality. Kruskal Wallis test, Mann-Whitney U test, and Spearman correlation analysis were used for statistical evaluation. Statistical significance was taken as p<0.05.
Results: Videos about dental treatment under general anesthesia in children on the YouTubeTM platform were watched 3412.83 ± 6082.48 times, liked 10.13 ± 14.38 times, disliked 0.96 ± 1.93 times, and these videos It was determined that ± 9.81 comments were made. It was determined that 11 had poor quality information content, 10 had medium quality information content and 3 had good quality information content of all videos. It was determined that videos with good quality information content had significantly higher video duration, the number of likes, viewing rate, and information reliability scores than videos with poor quality information content (p<0.05), but there was no significant difference between videos with medium quality information content (p>0.05).
Conclusion: The videos on the YouTube™ platform on “dental treatment under general anesthesia in children” are insufficient in terms of providing information. Therefore, physicians should direct parents to appropriate and professional resources so that they can obtain accurate and up-to-date information.
Amaç: Bu çalışmada YouTubeTM platformunda bulunan çocuklarda genel anestezi altında diş tedavisi ile ilgili videoların bilgi içeriği kalitelerini değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: YouTubeTM video paylaşım sitesine “çocuklarda genel anestezi altında diş tedavisi” ve “genel anestezi altında diş tedavisi” terimleri girilerek tarama yapılmıştır. Arama sonucunda 113 video olduğu belirlenmiş ve hariç tutma kriterleri uygulandıktan sonra toplam 24 video değerlendirmeye alınmıştır. Her bir video tek bir araştırmacı tarafından izlenmiş ve bu videolara ait izlenme, beğenilme, beğenilmeme ve yorum sayıları, videonun süresi (dakika), videonun yüklendiği tarihten beri geçen gün ve video kaynağı bilgileri kaydedilmiştir. Video içerik kalitesinin sınıflandırılabilmesi için 8 parametreden oluşan bir puanlama sistemi kullanılmıştır. İstatistiksel değerlendirme için Kruskall Wallis testi, Mann-Whitney U testi ve Spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık değeri p<0,05 olarak alınmıştır.
Bulgular: YouTubeTM platformunda yer alan çocuklarda genel anestezi altında diş tedavisi ile ilgili videoların 3412.83 ± 6082.48 defa izlendiği, 10.13 ± 14.38 defa beğenildiği, 0.96 ± 1.93 defa beğenilmediği ve bu videolara 3.79 ± 9.81 adet yorum yapıldığı belirlenmiştir. Tüm videolardan 11’inin zayıf kalitede bilgi içeriğine, 10’unun orta kalitede bilgi içeriğine ve 3’ünün iyi kalitede bilgi içeriğine sahip olduğu belirlenmiştir. İyi kalitede bilgi içeriğine sahip videoların video süresinin, beğenilme sayısının, izlenme oranı ve bilginin güvenilirliği skorlarının kötü kalitede bilgi içeriğine sahip videolardan anlamlı derecede yüksek olduğu (p<0,05) ancak orta kalitede bilgi içeriğine sahip videolar ile aralarında anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir (p>0,05).
Sonuç: Çocuklarda genel anestezi altında diş tedavisi ile ilgili YouTube ™ platformunda yer alan videolar bilgi sağlama yönünden yetersizdir. Bu nedenle hekimler ebeveynleri doğru ve güncel bilgileri edinebilmeleri için uygun ve profesyonel kaynaklara yönlendirmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Submission Date | January 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).