Amaç: Bu araştırmada amacımız diş hekimliği öğrencilerinin koronavirüs bilgi düzeylerini, koruyucu davranışlarını ve korku seviyelerini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı tipteki bu çalışmada Google form aracılığıyla oluşturulan anket formu sosyal medya aracılığıyla 620 öğrenciye ulaştırıldı. Anket formu sırasıyla tanımlayıcı özellik (11 soru), koruyucu davranış uygulama sıklığı (7 soru), bilgi düzeyi (11 soru) ve Covid-19 Korkusu Ölçeği (7 soru) soruları olmak üzere toplamda 4 bölümden oluşmaktaydı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örnekler t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Ki-Kare testi kullanıldı.
Bulgular: Çalışmamıza yaş ortalamaları 21.44 olan 256 kız, 176 erkek toplam 432 öğrenci katıldı. Cevaplama oranı % 69.60’dı. Katılımcıların % 17.60’ı Covid-19 enfeksiyonu geçirmişti ve % 32.61’inin en az bir yakını Covid-19 enfeksiyonuna bağlı olarak ölmüştü. Öğrencilerin en çok öksürüp hapşırırken dikkatli davrandıkları tespit edildi (% 74.55). Öğrencilerin bilgi puan ortalaması 10.12 ± 1.02 ve Covid-19 Korkusu Ölçeği puan ortalaması 15.98 ± 6.22 olarak bulundu. Bilgi puanıyla cinsiyet, sınıf ve Covid-19 enfeksiyonu geçirmiş olma arasında anlamlı farklılık saptanmadı. Koronavirüs korkusu ile cinsiyet, kronik hastalık varlığı, psikolojik destek ihtiyacı ve aileden izolasyon durumu arasında anlamlı farklılık vardı.
Sonuç: Diş hekimliği öğrencilerinin koronavirüs bilgi seviyeleri ve koruyucu davranış uygulama sıklıkları bazı eksiklikler görülse de iyi seviyededir. Kronik hastalığı olan öğrencilerin korku seviyelerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur.
yok
Background: To evaluate the coronavirus knowledge, protective behavior, and fear levels of dental students.
Methods: In this descriptive study, the questionnaire form created by Google form was delivered to 620 students via social media. The questionnaire form consisted of a total of 4 parts: descriptive feature (11 questions), frequency of protective behavior (7 questions), knowledge level (11 questions), and Covid-19 Fear Scale (7 questions), respectively. Descriptive statistics, independent samples t test, one-way analysis of variance (ANOVA) and chi-square were used to evaluate the data.
Results: A total of 432 students, 256 girls, and 176 boys, with an average age of 21.44, participated in our study. The response rate was 69.60 %. 17.60 % of the participants had a Covid-19 infection, and at least one relative of 32.61 % had died due to a Covid-19 infection. It was found that the students mostly acted carefully while coughing and sneezing (74.55 %). The students' knowledge score mean was 10.12 ± 1.02 and the mean score of the Covid-19 Fear Scale was 15.98 ± 6.22. No significant difference was found between knowledge score and gender, class, and having Covid-19 infection. There was a significant difference between coronavirus fear and gender, presence of chronic disease, need for psychological support, and isolation from the family.
Conclusion: The coronavirus knowledge levels of dental students and their frequency of protective behavior were at a good level, although there were some deficiencies. It was found that students with chronic illnesses had higher levels of fear.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2022 |
Submission Date | April 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).