Dil
bilgisi, insanların kendilerini doğru ifade etmelerine ve başkalarını
anlamalarına yardım eden bir bilgi türüdür. Ev ortamında veya diğer farklı
sosyal platformlarda iletişim becerileri edinenlerin okuma, yazma, dinleme ve
konuşma yetenekleri okullarda geliştirilirken bu bilgi türünden yararlanılır.
Öğrencilerin düzeyleri arttıkça dil becerileri artar ve farklı dil bilgisel
bilgi türlerinin farkına varırlar. Ayrıca, okullarda gerçekleştirilen eğitim ve
öğretim faaliyetleri öğrencileri dil bilgisi hakkında araştırma yapmaya zorlar.
Bunun sonucunda öğrenciler dil bilgisi kitaplarına ya da sözlüklere bakmaya
yönelirler. Bu çalışma, sözlük-dil bilgisi ilişkisine odaklanmaktadır. Özellikle
Türkçede kullanılan zamirlerden hareketle öğrencilerin dil bilgisine ilişkin
bilgi edinmek için neden sözlüklere başvurmaları gerektiğini açıklamaktadır. Bu
amaçla, Türkçe Sözlük ve dil bilgisi kitaplarındaki zamirlerin sayısı
karşılaştırılmıştır. Bu karşılaştırma, sözlüklerin ayrıntılı dil bilgisel kurallar
içeren kitaplardan çok daha fazla bilgi içerdiğini örneklerle ortaya çıkarmış
ve öğrencilerin sadece kelimenin anlamı için değil, öğrenmeye çalıştıkları
dilin dil bilgisi kurallarını da görmeleri için sözlüklere başvurması
gerektiğini göstermiştir.
Grammar is a
type of information tool that helps people comprehend others and express
themselves correctly. In fact, while reading, writing, listening and speaking
abilities of those who acquire communicative abilities at home environment or
other social platforms are developed and improved at school; grammatical rules
of the language is knowingly or unknowingly taken into consideration. As the
levels of students increase, their language skills improve and they realize
different grammatical information types. Moreover, teaching/training activities
at schools facilitate or even compel students to make a research on grammatical
information, which of course leads students to consult to grammar books or
dictionaries. This paper focuses on the dictionary-grammar relation and
explains why students should consults to dictionaries to learn about
grammatical information especially on the basis of Turkish pronouns. To this
end, the number of pronouns in Turkish Dictionary and grammar books was
compared and found that dictionaries are far more superior to grammar books in
terms of providing detailed grammatical content. It was concluded that students
without any exception should make use of dictionaries not only to look up a
word but also to learn and understand grammatical rules of the language they
are trying to learn.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | March 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 21 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).