In this study, it is aimed to investigate the higher education especially vocational college preference of the12th grade
students of Vocational and Technical Anatolian High School (VTHS) after high school education. The study was carried
out in the first period of 2017-2018 in all the Vocational and Technical Anatolian High Schools (6 schools) in the province
of Çanakkale. The sample of the study is a total of 428 students continuing their VTHS education in these 6 schools.
Higher education preference questionnaire developed by the researcher was used as data collection tool. The research
is conducted in a descriptive scanning model. The data obtained from the study were obtained using descriptive statistics
and chi-square test for responding to the research questions. According to the results of the study, the students graduated
from the VTHS are limited in their preferences for undergraduate and associate degrees. The level of knowledge about
the Vocational Schools and the departments in these schools is also very limited. It constitutes the departments where the
students think that they make their first choice with guaranteed business potential outside the fields such as policing and
military service. Besides, the students' preferences for higher education differ statistically according to the gender, and
the proximity of their neighborhood does not differ according to the graduation status of vocational education (high
school, associate degree).
Vocational Guidance and Orientation Vocational and Technical Education Vocational College Assosciate Degree Preference
Bu çalışmada Mesleki ve
Teknik Anadolu Lisesi (MTAL) 12. Sınıf öğrencilerinin lise öğrenimleri sonrası meslek
yüksekokulu başta olmak üzere yükseköğrenim tercih durumlarının incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışma 2017-2018 birinci döneminde Çanakkale ilinde yer almakta
tüm Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde (6 okul) yürütülmüştür. Çalışmanın
örneklemini bu 6 devlet MTAL öğrenimlerine devam etmekte olan toplam 428
öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından
geliştirilmiş olan yükseköğrenim tercih anketi kullanılmıştır. Araştırma
betimsel nitelikli tarama modelinde yürütülmüştür. Çalışmadan elde edilen
veriler araştırma sorularının cevaplanmasına yönelik tanımlayıcı istitastik
yöntemleri ve Ki-Karetesti kullanılarak elde edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına
göre MTAL mezun durumunda olan öğrencilerin öğrenim gördükleri alanlara ait
lisans ve önlisans tercihleri olduça sınırlı düzeydedir. Öğrencilerin illerinde
yer alan MYO’lar ve bu okullarda bulunan alanlar hakkında bilgi düzeyleri de
oldukça sınırlıdır. Öğrencilerin ilk tercihlerini polislik, askerlik gibi
alanları dışında garanti iş potansiyeli oluşturduğunu düşündükleri alanlar
oluşturmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin yüksek öğrenm tercihleri cinsiyete göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterirken yakın çevresinin mesleki
eğitimden (lise, önlisans) mezuniyet durumuna göre farklılık göstermemektedir.
Mesleki Rehberlik ve Yönlendirme Mesleki ve Teknik Eğitim Meslek Yüksekokulu Önlisans Tercih Durumu Sınavsız Geçiş
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Submission Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 21 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).