Parallel to the change and transformation experienced in human
life from the past to the present, with the development of Internet
infrastructure and communication technologies, very effective changes continue
to occur. In this context, with the increasing number of Internet users
worldwide, web-based applications and social media are used to cover more
effective and different functions. The fact that many activities carried out by
people in daily life are carried out easily via the Internet and communication
between the parties through social networks has supported the spread of viral
marketing practices called web based dimension of oral communication. In
addition to being an easier, faster and more efficient way for businesses to reach
local and global customers, the fact that viral marketing is less costly has
resulted in an increase in interest in the method. Nowadays, viral marketing
has become an effective marketing tool for businesses with the expansion of
social media usage. This work; 500 consumers identified by using easy sampling
method, analysis of the data obtained as a result of the application of the
prepared questionnaires and evaluation and interpretation of the information
obtained. The main purpose of the study is to investigate whether the use of
social media has an impact on viral marketing practices. As a result of the
analyzes, it was observed that the level of social media usage of consumers
affected viral marketing activities positively and significantly
Geçmişten günümüze insan hayatında yaşanan değişim ve dönüşüme
paralel olarak İnternet altyapısının ve iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle
birlikte çok etkili değişiklikler yaşanmaya devam etmektedir. Bu bağlamda dünya
genelinde İnternet kullanıcılarının sayısının her geçen gün artmasıyla, web
tabanlı uygulamalar ve sosyal medya çok daha etkili ve farklı fonksiyonları da
kapsayacak şekilde kullanılmaktadır. İnsanlar tarafından günlük hayatta yapılan
birçok faaliyetin İnternet aracılığıyla kolay bir şekilde gerçekleştiriliyor
olması ve taraflar arasında sosyal ağlar aracılığıyla iletişimin kurulması,
ağızdan ağza iletişimin web tabanlı boyutu olarak adlandırılan viral pazarlama
uygulamalarının da yaygınlaşmasını desteklemiştir. İşletmelerin yerel ve
küresel müşterilere ulaşmasında daha kolay, hızlı ve etkin bir yöntem olmasının
yanında, viral pazarlamanın daha az maliyetli olması da yönteme olan ilginin
artması sonucunu doğurmuştur. Günümüzde viral pazarlama, sosyal medya
kullanımının da yaygınlaşmasıyla birlikte işletmeler için etkili bir pazarlama
aracı haline gelmiştir. Bu çalışma; kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak
belirlenen 500 tüketiciye, hazırlanan anketlerin uygulanması sonucunda elde
edilen verilerin analiz edilmesi ve elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi ve
yorumlanmasını kapsamaktadır. Çalışmanın temel amacı, sosyal medya kullanımının
viral pazarlama uygulamalarına etkisinin olup olmadığını araştırmaktır. Yapılan
analizler sonucunda tüketicilerin sosyal medya kullanım düzeyinin viral
pazarlama faaliyetlerini pozitif ve anlamlı yönde etkilediği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).