The
labor-intensive structure of the tourism sector makes it necessary and
important for employees to establish a high level of communication between
themselves and with their leaders. In this research, the communication of the
employees with their leaders was emphasized and answers to two basic questions
were sought. The first of these questions relates to the level of perception of
leader-member exchange (LMX) of the lower-level employees in the accommodation
establishments, while the second is about the direction and extent of some
demographic variables on LMX perception. In the study, where quantitative
research methods were used, face-to-face interviews were conducted with
low-level employees in accommodation establishments in Balıkesir province and
data were collected by questionnaire technique. In order to find an answer to
the first research question, the scale mean was calculated; the answer of the
other question was ascertained by binary logistic regression analysis.
According to the results, the employees of the lower-level in the accommodation
establishments have a high level of LMX perception. Besides, age, monthly
income, educational status, working style, operational experience and industry
experience were found to have significant effects on LMX perception. In
addition, it should be noted that the effects of these variables are
differentiated both in terms of direction and degree of effect according to the
sub-dimensions of the LMX. However, it can be said that the industry experience
is the most important variable in terms of affecting all the sub-dimensions. Because,
with the increase of the sector experience, the perception of the LMX increases
significantly as well.
Turizm sektörünün emek-yoğun yapısı, çalışanların gerek kendi
aralarında gerek liderleri ile üst düzey bir iletişim kurmalarını gerekli ve
önemli kılmaktadır. Bu araştırmada, çalışanların liderleri ile olan
iletişimleri üzerinde durulmuş ve iki temel soruya cevap aranmıştır. Bu
sorulardan ilki, konaklama işletmelerindeki alt düzey çalışanların lider-üye
etkileşimi (LÜE) algısının hangi düzeyde olduğu konusu ile ilgiliyken, ikincisi
bazı demografik değişkenlerin LÜE algısı üzerinde hangi yönde ve ne derece
etkisi olduğu ile ilgilidir. Nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı
araştırmada, Balıkesir ilinde bulunan konaklama işletmelerinde alt düzey
çalışanlar ile yüz yüze görüşülmüş ve anket tekniği ile veri toplanmıştır. İlk
araştırma sorusuna cevap bulabilmek amacıyla ölçek ortalaması hesaplanmış;
diğer sorunun cevabını bulabilmek ise ikili lojistik regresyon analizi ile
mümkün olmuştur. Sonuçlara göre konaklama işletmelerindeki alt düzey
çalışanların LÜE algısı yüksek düzeydedir. Ayrıca yaş, aylık gelir, eğitim
durumu, çalışma biçimi, işletme deneyimi ve sektör deneyimi değişkenlerinin LÜE
algısı üzerinde anlamlı etkilerinin olduğu da görülmüştür. Ek olarak bu
değişkenlerin etkilerinin LÜE’nin alt boyutlarına göre hem yön olarak hem de
etkinin derecesi olarak farklılaştığı da belirtilmelidir. Ancak tüm alt
boyutları etkilemesi bakımından sektör deneyiminin en önemli değişken olduğu
ifade edilebilir. Zira sektör deneyimi ile birlikte LÜE algısı önemli oranda
artmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | March 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).