Since the technological, economic and environmental conditions
will change in the time period in which each individual comes into the world,
this change is thought to affect the personality of the individual. In line
with this idea, the generations were classified based on years. Based on these
classifications, it is seen that the youngest generation is formed by the Z
generation. Z generation individuals who have not been actively involved in
business life have begun to appear in business life. The perspectives of this
generation of individuals who develop and grow with technology and their
attitudes and behaviors towards the future differ according to other generation
individuals. Based on these differences, the aim of the study is to measure
career and future expectations of Z generation individuals. For this purpose, a
questionnaire was applied on 451 students in Isparta center and in high
schools. McWhirter Research and McWhirter (2008) developed by FESA (Future
Expectations Scale for Adolescents) scale of Tuncer (2011) Turkish by an
adaptation Adolescent Future Expectations Questionnaire (EGBÖ) measurements
were conducted using. Frequency analysis, exploratory factor analysis,
independent sample t test, anova test and correlation analysis were used to analyze
the data. The analyzes were determined by mean and standard deviations and it
was determined that there were significant differences between Z generation
individuals and career expectations.
Her bireyin dünyaya geldiği zaman aralığında teknolojik, ekonomik
ve çevresel şartlar değişim göstereceğinden bu değişim bireyin kişiliğinde ve
kariyer beklentisinde de etki edeceği düşünülmektedir. Bu düşünce doğrultusunda
yıllar baz alınarak kuşakların sınıflandırılması yapılmıştır. Literatürde
farklı sınıflandırmaların yer alması sebebiyle çalışmamızda Fox (2011)’in
sınıflandırması kullanılmıştır. Bu sınıflandırmalardan hareketle en genç kuşağı,
Z kuşağının oluşturduğu görülmektedir. Henüz iş yaşamında aktif olarak katılım
göstermemekte olan Z kuşağı bireyleri yavaş yavaş iş yaşamında varlık
göstermeye başladı. Teknoloji ile birlikte gelişip büyüyen bu kuşak
bireylerinin hayata bakış açıları ve geleceğe yönelik tutum ve davranışları
diğer kuşak bireylerine göre farklılık göstermektedir. Bu farklılıklardan
hareketle Z kuşağı bireylerinin kariyer ve gelecek beklentileri ölçülmesi
çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Isparta merkezde
bulunan ve liselerde eğitim görmekte olan 451 öğrenci üzerinde anket uygulaması
yapılmıştır. Araştırmada McWhirter ve McWhirter (2008) tarafından geliştirilen
FESA (Future Expectations Scale for Adolescents) ölçeğinin Tuncer (2011)
tarafından Türkçeye uyarlaması olan Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeği (EGBÖ) kullanılarak
ölçüm yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans analizi, açımlayıcı faktör
analizi, bağımsız örneklem t testi, anova testi ve korelasyon analizi
uygulanmıştır. Yapılan analizler ortalama ve standart sapmalarla belirlenmiş
olup bu doğrultuda Z kuşağı bireyleri ile kariyer beklentileri arasında anlamlı
farklılıklar bulunduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | March 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).